En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 14 januari 2013

True Blood

Inte så smaklöst som man tror

Håller just nu på att titta på fjärde säsongen av TV-serien "True Blood". Ni vet den där som Alexandre Skarsgård spelar vampyren, och gamle vikingen, Eric. Hela serien utspelar sig i sydstaterna och hittills har följande övernaturliga väsen visat sig:

Vampyrer
Varulvar
Kattmänniskor
Faeries
Shapeshifters
En Mened
Nekromantiker
Häxor
Demoner

Börjar likna ett standardäventyr för AD&D. Väl värd att se.


12 kommentarer:

  1. De flesta settings blir roligare med större variation i det övernaturliga, vilket White Wolf insett sedan länge.

    Tacka vet jag The Dresden Files, som inte bara har både vampyrer, varulvar, magiker, älvor, spöken, zombies, änglar, demoner, fallna änglar (inte samma sak som demoner), fomori, Cthulhoida saker, valkyrior, drakar, enhärjare, gudaväsen, och säkert en massa andra saker jag inte kan komma på på rak arm - nej, dessutom är många av dessa typer bara samlingsnamn för olika sorters otyg. Det finns t ex tre sorters vampyrer: Black Court (traditionell Dracula - så pass traditionell att Bram Stokers roman var ett lurigt sätt att sprida kunskap om hur man dödar en, så numera finns det bara antingen väldigt unga Black Court-vampyrer, eller väldigt gamla och mäktiga), Red Court (fladdermusliknande monster som gömmer sig i en "köttmask" för att se mänskliga ut), och White Court (mer succubi/incubi än vampyrer). Jo, och så "Jade Court" som än så länge bara nämnts i förbifarten.

    SvaraRadera
  2. Synd man inte orkar se alla Tv-serier :)

    SvaraRadera
  3. Dresden Files är väl ett rollspel? Jag ska också börja titta på säsong fyra av True Blood inom några dagar...

    SvaraRadera
  4. Dresden fil kanske fick sin idé från Portal. Kanske inte...

    SvaraRadera
  5. Dresden Files är från början en bokserie, som nu är uppe i 15 böcker eller så. Det har även gjorts en tv-serie som är rätt löst baserad på dem, och ett rollspel som ligger väldigt nära förlagan.

    Själv tycker jag böckerna är fullständigt lysande, som en blandning av Philip Marlowe och Buffy.

    SvaraRadera
  6. Själv gillar jag en setting som är lite mer tajtare. Tycker det blir alltför ointressant om det spretar för mycket. För mig blir det mest rörigt om man ¨blandar all-sköns olika mytologiers värsta monster. Jag upplever det som svårt att se det unika i de olika varelserna om min karaktär bombaderas av för många olika sorer.Jag älskar ju Chtulhu (RPG) men även där känner jag att det kan bli lite väl spretigt ibland.

    För mig ter sig Dresden Files (RPG) lite väl mustigt. Läst lite om det och visst verkar det har fördelar men inte så många så jag kommer spelleda Dresden Files.

    Jag minns att jag sett något som Spelling producerat som skall ha löst baserat sig på Vampire: The Masquerade. Jag minns att då tyckte jag det var okij, kanske inte jätte bra men helt ok. Undrar om det kanske ter sig allt för lamt mot det som producerats de senaste åren? Vi har ju trotts allt nästan drunknat i Vampyrer, Varulvar och Zombies de senaste 5-6 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kindred: The Embraced fick en halv säsong, och för min del hade den oturen att gå på svensk TV samma år som jag låg i lumpen, så den hade man tyvärr inte tid att se så mycket på. Det jag minns om den var att Brigid Brannagh var med i den som vampyrfurstens mänskliga systerdotter (eventuellt några steg längre bort) som så småningom blev vampyriserad av "fel" klan. Hon var senare med i ett antal avsnitt av Angel.

      Fördelen med en "spretig" setting är att det går att göra väldigt mycket med den. Call of Cthulhu är jättebra på att vara just Call, men efter ett tag blir man trött på cykeln undersök/läs/bli koko/gör ny gubbe (även om vi hade himlans skoj för ett par år sedan när en av spelarna blev av med tio rollpersoner på en kväll... som tur är går det snabbt att göra gubbe i Call i alla fall :) ). Dresden har mycket fler möjligheter i sig, även om böckerna fokuserar på ett fåtal saker (vampyrer, fallna änglar, féer, onda magiker, oftast med en primär antagonist åt gången).

      Vad gäller rollspelet så är det ju minst sagt annorlunda mot många traditionella spel. Man kanske skulle tumma ur och börja spelleda det... mitt gäng har ju trots allt gjort gubbar och brainstormat lite om mitt Dresden-Dublin.

      Radera
    2. Ja just det, en sak till om Kindred (Vampire-tv-serien). Den gick tydligen bara halvbra på TV borta i Amerikat, och skulle läggas ner av bolaget - men något annat bolag var intresserade av att köpa rättigheterna till den. Fast mitt under förhandlingarna så hade huvudrollsinnehavaren den dåliga smaken att dö i en MC-olycka, så det blev inte så mycket mer med det.

      Radera
    3. I min mening är "Kindered" det bästa som Aaron Spelling satte sitt namn under.

      Radera
    4. Ja just det ja, nu minns jag det där med huvudrollsinnehavaren och MC-olyckan. Tråkigt! Jag håller med dig där Onkel Olof, Spelling har gjort mycket - skräp - men detta var bra mycket bättre än hans genomsnitt. =)

      När det gäller Dresden Files så blir jag både nyfiken och beklämd på samma gång. Gillar att man försöker hitta nya stil grepp och försök att engagera spelarna i ex kreationen av "världen" - i detta fall staden då som man skall spela Dresden Files i. Dock kräver sådana grepp rätt mycket mer av spelarna än mer traditionella rollspel.
      Jag har mina dubier - då jag ännu ej hittat/sett en grupp så komplex och ypperligt anpassningsbar - då jag tror att det kan blir svårt att knyta ihop historier på ett snyggt sätt.

      Jag skulle vilja testa i vart fall.
      Fast jag spelar nog hellre lite Pathfinder ;=)

      Radera
    5. Dresden verkar vara ett rollspel med hög effektgrad, för att använda gamla Drakar och Demoner-termer. Svårt att lyckas, men OM man lyckas blir det jävligt bra. Pathfinder är en E1 - du kommer med största sannolikhet att få till något som blir någorlunda.

      Radera
  7. Nä nu skulle det vara kul att se TV-serie som bygger på Mutanter t ex

    SvaraRadera