En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 21 januari 2013

Att balansera att äventyr II

Dags att pumpa bly! Eller?

Sitter och skissar på de kommande äventyren till "Portal". En sak är lite svårt att balansera och det är blandningen av action och mysterie. Alltså vill man slåss och skjuta mycket (action), eller hålla på att reda ut och undersöka (investigation). Olika spelare gillar olika äventyr. Har märkt att om det blir för mycket investigation så tappar äventyret tempo, och blir det för mycket action tappar äventyret intresse.

I de kommande äventyren tänkte jag att det ska finnas två olika sätt att lösa problemen. Antigen presenteras ledtrådar enkelt och striderna blir svåra, eller så kan man spela äventyret så att stora delar går åt till att lösa problem och då blir striderna kortare och lättare att lösa på annat sätt än att ha det tyngsta vapnet.

Detta kräver lite att den som skriver äventyret har en tydlig struktur och ett flöde, tidslinje, som kan påverkas på många sätt. Jag gillar den utmaningen...


2 kommentarer:

  1. Men hur blir det med Heraldik-slag?

    SvaraRadera
  2. Lustigt att du frågar just den frågan, eftersom jag just satt och funderade på om just heraldik ska gå under "Historia" eller "Juridik". Kanske blir det en specialfärdighet som lanseras just för den här kampanjen.

    SvaraRadera