En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 11 januari 2013

Rollspelsmuseum


Något antikt redan redan nu...

Det har gjorts försök att göra virtuella museum för rollspel på nätet. Här är ett av dem. Har inte hittat något helt färdigt, men jag vet att det funderas därute i världen. Tycker idén är helt rätt. Det är ju ändå nästan 40 år sedan rollspelen började dyka upp på den komersiella marknaden, och många av hos goda minnen och mycket affektion till dessa saker.

Själv funderar jag på att göra ett museum på vinden. Har en el gamla rariteter som kanske borde lyftas fram till allmänt beskådande. Bland annat en komplett samling av Äventyrsspels produkter, men även några gamla Chaosiumprodukter, originalbilder, planscher och annat spännande.

Frågan är ju bara hur folk ska hitta till min vind? Kanske bättre med museum på nätet trots allt...

Något att turista för?

15 kommentarer:

  1. Jösses, komplett samling "Ä" prylar, det är ju en riktig guldgruva.

    Mina gamla prylar försvann vid flytten från pojkrummet för ca 20 år sedan, det blev nog fjärrvärme av dem tyvärr.

    Nu fick jag en digital fil med alla Ä produkter i Pdf, kul att nostalgiläsa men man saknar ju lukten av gammalt papper samt kartongerna med vikta hörn där limmet släppte efter ett par år.

    SvaraRadera
  2. Det tog ett tag att samla ihop. Svårst att få tag på var Ensamma vargen 11 och tolv, samt "Ilian" till Mutant Chronicles.

    SvaraRadera
  3. Inte snacka om vad det har kostat..*LoL*

    SvaraRadera
  4. Det har kostat en massa tid och energi :)

    SvaraRadera
  5. Jo, men det är väl ändå ett kärt arbete att leta upp dom. Tänkte mer på hur mycket pengar de faktisk kostar att samla på gamla pappers rollspel.
    Själv lägger jag ut på tok för mycket på denna hobby-och då försöker jag ändå ha rimliga bud på ebay och Tradera.

    SvaraRadera
  6. Billigt är det inte om man vill ha vissa saker. Å andra sidan kan jag sakna samlandet lite. Har träffat många spännande personer och haft mailkontakt med ännu fler trevliga och intressanta personer, från andra samlare till folk som var med när det begav sig.

    Dessutom finns det många andra hobbys och intressen som är betydligt dyrare.

    SvaraRadera
  7. Samlandet är absolut en stor del i hobbyn, det håller jag verkligen med om. Dessutom bonusen av att man får kontakt med människor som delar ens intresse.

    Visst finns det andra hobbys som är dyrare, men med tanke på vad rollspelen är för typ av produkt som allt för oftast jämförs med exempelvis böcker, så måste det ändå tillhöra en rätt dyr och snäv grupp inom hobby och intressen. Visst finns det (ex.) dyra frimärken att samla på men dom kan man oftast sälja vidare, även om man hoppar över någon generation, så kan en del samlingar behålla eller rent av öka i värde. Jag får känslan av att pappersrollspelen inte helt men till stora delar kommer att förlora i värde efter någon generation till framöver.

    Nåja, bara min egna små speckulationer.

    Oavkortat värdet i våra investeringar så ÄR det väldigt dyra produkter i dags läget, sett till det faktiska värdet av dessa tryckta papper. Även om det finns ett stort nostalgiskt värde för oss som samlar idag så tror jag inte att det kommer vara lika stort värde eller ens lika stort intresse hos personer som aldrig sett eller spelat med dessa orginal, utan kanske har andra "mordernare orginal" att förhålla sig till.

    Med det sagt så finns det säkerligen ett stort intresse för ett rollspels museum, alla kanske inte vill samla men många skulle säkert vilja se svensk rollspels historia. =)

    SvaraRadera
  8. Så kanske det är. Roligt att du nämner frimärken. Just dessa har tappat enormt i värde de senaste åren sedan de digitala medierna gjorde sin entré.

    I mitt fall samlar jag inte för värdets skull. Jag kom på att jag samlar på den där "känslan" som rollspelen representerar. Tiden som var kommer inte tillbaka men de gamla pappersspelen finns där ute, så samlandet får en annan betydelse.

    SvaraRadera
  9. ..och om då frimärken har förlorat i värde, som en gång i tiden faktiskt var en form av värdehandling, kan man ju tänka sig hur det kommer gå med de gamla rollspelen.

    Nu vet jag att du inte samlar för att investera vilket jag själv sannerligen inte heller samlar för. Jag menade bara kort och gott att det var dyrt att samla på rollspel. Utan att jämföra med någon annan hobby än samlandet på rollspel. =)

    SvaraRadera
  10. Vet du? jag tycker inte det är så dyrt. Hade jag valt att köpa en motorcykel, hade det kostat 10 ggr mer än vad jag lägger på mitt samlande om året.

    Rollspelssamlandet är min resa till Thailand :)

    SvaraRadera
  11. I mon bok är det själva sambandet sommar det roliga, jakten på nästa grej, när samlingen blivit komplett och det inte finns något mer att "jaga" så tappar jag intresset och samlar något annat eller börjar med något nytt fritidsprojekt, tex att bygga en vinkällare ( för att ta ett autentiskt exempel)

    SvaraRadera
  12. Rollapel kan man väl inte tappa intresset för :)

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig varit så mycket samlare - det närmaste var när jag tog tillfället i akt någon gång för att köpa de sista Dark Sun-prylarna jag saknade, men jag har i princip aldrig letat gamla saker på eBay eller liknande. Därmed inte sagt att jag inte har en massa gammalt mög som inte används, men samling vore synd att kalla det (framför allt pga det skick en del är i).

    SvaraRadera