En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 11 september 2012

Bonnie Blue


Ett riktigt bra spel

Dör en herrans massa år sedan kom ett svenskt spel med namnet "Bonnie Blue". Titeln kommer från namnet på Texas' flagga, och spelet är ett figurspel som utspelar sig i amerikanska inbördeskriget. Tanken är varje spelare ska ha 2-5 figurer, vilket passar oss som inte orkar måla en Warhammerarmé.

Spelet är enkelt och genialt. Figurerna har specialförmågor och man slår ut poäng som man sedan använder för att skjuta, förflytta sig och göra andra manövrar (lite som Boss Mania faktiskt). Speltiden är rimligt kort också, så spelet passar bra för alla som vill ha någon timmes figurspel med mycket action.

Spelet är numera out of print, men jag tror det går att ladda ner som pdf-fil från nätet. Har man tur kan man kanske hitta det på tradera för ett rimligt pris. Då hela regelhäftet är litet i sitt format, tar det inte plats i samlingen, och bör därför finnas i alla spelsamlingar med självaktning.

Onkel Olofs omdöme:
Prisvärt: Absolut, mycket spel för pengarna
Spelvärt: Mycket. När man spelat en omgång hinner man dessutom spela en omgång till.

Bonnie Blue får 8 krutröksringar med mersmak.


9 kommentarer:

  1. Det är nog min favorit bland figurspelen.

    SvaraRadera
  2. Märkligt att man inte spelar det mer. Har fortfarande en låda med figurer på vinden

    SvaraRadera
  3. Jag lirar BB med mina kidds, så är du intresserad av att sälja lådan med figurer till ett icke fantasipris så köper jag dem.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr! Jag är fortfarande förtjust i de figurerna.

    Men jag undrar om inte de går att köpa under annat namn på nätet. Företaget som ger ut Westernrollspelet och "Guld och Bly" hade också liknande figurer de sålde.

    SvaraRadera
  5. Tjena, har du någon aning om vart man skulle kunna hitta det som pdf? Även Svarta korpen skulle vara underbart att få tag på.

    SvaraRadera
  6. Kul att ni gillar gamla Bonnie B! Är ena halvan av Spelkompaniet som gav ut det och saluförde det. Figurerna kom från Dixon Miniatures och går bra att köpa än idag. Det kan hända att vi har lite häften kvar någonstans också....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag kommer ihåg Bonnie Blue från mina unga tonårsdagar. Tyvärr har jag gjort av med mina figurer men man kan väl alltid köpa nya och måla😊 Däremot skulle jag gärna köpa reglerna. Har du kvar dem? Har du även tillägsmodulerna?
      Mvh.
      Jonas Gregor

      Radera
    2. Per L, finns det någon chans att kunna komma i kontakt med dig om du är en av utgivarna av Bonnie Blue?

      Radera
  7. Har fina minnen när vi spelade detta på Helcon i Helsingborg och sedan åkte till malmö och köpte regler och figurer på Spelhålan på Hamngatan 4.

    SvaraRadera