En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 27 januari 2013

Robin Hood i tiden

Den bäste av dem alla

Det har gjorts många filmer med Robin Hood. Ja, redan som stumfilms gjordes det, en i mitt tycke riktigt bra film med Douglas Fairbanks i huvudrollen. Idag har jag listat mina fem favoriter på filmer med Robin som huvudkaraktär. För visst är det så: "Det är Robin Hood jag vill ha!"

1. Robin Hood (1991)
I rollerna Patrick Bergin och Uma Thurman. Den absolut bästa medeltidskänslan och de bästa skådespelarna. Skulle kommit på plats två med om det gick.

En glad 2:a

2. Robin Hood (1973)
Walt Disneys klassiska tecknade Robin. Jag var fyra när den kom. Då var allt tecknat gudomligt vilket kan ha påverkat omdömet.

Errol som Robin. En klassiker under sin egen livstid

3. Robin Hood (1938)
Errol Flynn i sitt esse. Här får man allt man vill ha. Färglada trikåer, långa fjädrar och blixtrande fäktning. Vad mer kan man begära.

Kevin Costner i sin glans.

4. Robin Hood- Prince of thieves (1991)
Kevin Costner och Morgan Freeman tar på sig trikåerna i en film som fortfarande står sig. Tyvärr är den lite för amerikans för att ligga i topp.

Gillar Russel, men detta är inte hans bästa.

5. Robin Hood (2010)
Nu drar Russel Crow på sig trikåerna och lyfter bågen. Ridley Scott regisserar. Filmen är okay, men har inte den självklarhet som de övriga filmerna.

Tycker att det är roligt att två av tidernas bästa Robin Hood filmerna kom samma år (1991). Det råder ju manusbrist i Hollywood sedan länge tillbaka. Kanske ända sedan medeltiden.



2 kommentarer:

  1. De är väl bra men går inte upp mot Mel Brooks' Robin Hood: Karlar i trikåer (Robin Hood: Men in Tights) (1993).

    SvaraRadera
  2. När jag skrev det här undrade jag vem som skulle bli först att nämna Mel Brooks :)

    SvaraRadera