En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 4 november 2012

Klart man hänger med!

Nu kan du "vara med" utan att spela

Det är otroligt svårt att ha spelat och/eller ha kunskaper om alla rollspel som gjorts sedan 70-talet. Men ibland hamnar man i diskussioner man gärna vill vara delaktig i, fast man inte kan något om frågan. Har därför satt ihop den här lilla parlören för greenies. Tänk er att ni hamnar i en diskussion om ett rollspel du aldrig spelat. Din kommentar börjar alltid med "Provade det en gång men..."

Dark Sun (AD&D)
"...tyckte det var så koboldigt att halvjättar gjorde så sjukt mycket skada per stridsrunda med sina darts"

Rune Quest
"...slutade spela när de ändrade reglerna för att bli Rune lord mellan andra och tredje utgåvan."

Paranoia
"...när min 4:e klon dog, och själva äventyret inte kommit igång blev jag trött och gick hem"

Call of Cthulhu
"...fick hoppa in i slutet av en kampanj där jag började med att läsa alla böcker karaktärerna hittat. Blev så galen av det att min karaktär hamna på sinnessjukhus utan att ens komma med i själva äventyret"

Star Wars (första utgåvan)
"... hade inte tillräckligt med d6:or med mig, så jag tröttnade på alla slag"

TORG
"...när vi delat ut rätt kort från förra spelmötet var det dags att gå hem och äta."

Vampire the Masquerade
"...förstod inte varför man skulle slå fler tärningar i ett story telling-system än i ett vanligt rollspel. Var inte meningen att man skulle slå färre tärningar?"

Traveller
"...när jag gjort min karaktär som blev nästan 50 bast och bara kunde färdigheterna "Drop Ship" och "Vac suit" efter 20 år i militären tappa jag inspirationen"

KULT
"...som expert på virvelspark, kedjevapen och tunga kulsprutor fattade jag aldrig vad min karaktär gjorde på en konstutställning"


Klart man hänger med, som sagt...


4 kommentarer:

  1. YES ! ! Me Like !
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  2. Ah, de härliga halvjättarna med darts...

    Och TORG med sina härliga kort. "I have you now", indeed...

    SvaraRadera
  3. TORg var ett nytänkande spel, men man hade tröttnat på korten i längden. Kanske om de slängt in en dartspelande halvjätte...

    SvaraRadera
  4. Aysle (fantasyvärlden) hade spelbara jättar, som var rätt broken. Dock så fick man inte kasta tre pilar per runda, vilket ju var det som gjorde halvjätte/dart-combon så farlig.

    SvaraRadera