En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

torsdag 15 november 2012

Det där med karaktärsblad

Senaste produkten

Alltid när jag ska skapa ett nytt rollspel börjar jag med att designa karaktärsbladet. Av någon anledning blir regler och upplägg mycket tydligare då. Kräver ofta en del tankearbete med som jag gillar. Det händer givetvis att jag designar karaktärsblad till redan färdiga spel, som Space 1889 ovan t ex.

Nu är det dags igen. Jag sitter och funderar på att göra mer individuella karaktärsblad till Rune Quest, som ska passa de olika spelarnas kulter och personligheter. Givetvis kan det hända att varje spelare får sin karaktär illustrerad på framsidan.

När jag pysslar med detta slår det mig att man kanske börjar bli lite mossig. Med dagens teknik och en appstore i varje apparat kanske det vore lättare att utveckla digitala karaktärsblad. Inte så himla komplicerat, och man skulle kunna ha en massa formler som räknade ut saker åt spelaren, som skadebonus och grundchanser på färdigheter.

Men sen tänker jag: Är man oldtimer så är man, och så fortsätter arbetet med ett karaktärsblad som snart ska skrivas ut på papper. Och så var det med den saken.


7 kommentarer:

  1. Henrik i Karlskrona15 november 2012 kl. 10:44

    Det är roligt att göra karaktärsblad :)

    Fast dina är ju mycket snyggare än mina.

    SvaraRadera
  2. Det värsta är att det ÄR roligt tt göra karaktärsblad...

    SvaraRadera
  3. Jag använder fortfarande det karaktärsbladet (4-sidiga) som du gjorde till RuneQuest, Henrik! Hittills det klart bästa karaktärsbladet jag sett till RuneQuest 3rd Ed...och jag har sett många varianter! =)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  4. Mycke öra ska man ha innan man hör något!
    Om jag minns rätt var det undertecknad som gjorde karaktärsbladet vi använt de senaste årtiondet :)

    SvaraRadera
  5. Jag är också lite gammeldags när det gäller rollformulär - papper och penna ska det vara. Det enda spel min grupp gjort undantag för var ett försök med Rolemaster ("Standard System", som jag har för mig är version 3) - där var på tok för många komplicerade formler för att man skulle stå ut med att räkna ut det och skriva ner saker och ting för hand. Men vi kom fram till att om spelet är så pass komplicerat att man inte kan beräkna saker själv, så är det även så pass komplicerat att man inte orkar spela det.

    Vissa av mina spelare skulle gärna ha ett automaträknande formulär till D&D/Pathfinder också, men där finns det på tok för många undantag för att det ska gå att göra - plus att komplexitetsgraden inte är i närheten av Rolemaster.

    SvaraRadera
  6. Så Sant...du har gjort en variant av det Henrik gjorde...sorry...glömde jag bort helt...är för trött ikväll, borde inte kommentera på bloggen...
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  7. Vilket som, det var ett illa bra karaktärsblad som var förlaga :)

    Annars får man säga att formuläret till CoC är ett av de bättre, som får plats med det mesta på samma sida och dessutom har plats för att teckna sin lilla karaktär på

    SvaraRadera