En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 4 november 2012

Hard Core III- Call of Cthulhu


Från tiden då det började.




Nu ska det då redas ut en gång för alla. Om man vill kalla sig för hard core spelare när det gäller Call of Cathulhu borde man läsa Galdarbjelkes sammanfattning nedan:

"För att kalla sig Hard Core spelare av Call of Cthulhu bör man ha spelat eller varit spelledare för åtminstone sju av följande Call of Cthulhu Äventyr & Kampanjer:

  • Beyond the Mountains of Madness (1999) 1930s, 437 sidor
  • The Complete Masks of Nyarlathotep (1996) 1920, 224 sidor
  • Horror On The Orient Express (1991) 1920s, ca 205 sidor (+20 sid handouts)
  • Spawn of Azathoth (1986) 1920s, 96 sidor + ca 30 sid Handouts
  • 1ed. Masks of Nyarlathotep (1984) 1920s, ca 100 sidor + handouts (+34 sidor från Terror Australis)
  • Curse of the Chthonians (1984) 4 scenarion på 87 sidor
  • The Fungi from Yuggoth (1984/1987) 1920s, 75 sidor
  • Trail of Tsathogghua, (1984) 1920s, 37 sidor (+The Haunted House 25 sidor)
  • The Asylum & Other Tales (1983) 1920s, 7 äventyr/scenarion fördelat på 77 sidor
  • Shadows of Yog-Sothot (1982) 1920s, 63 sidor
  • Terror Australis, (1987), 1920s 125 sidor, 3 scenarios + bakgrundsmaterial
  • The Statue of The Sorcerer & The Vanishing Conjurer (1986), 1920s, 2 scenarion på ca 55 sidor


Har man dessutom spelat/spellett för de scenarion som finns med i nedan nämnda supplement kan man nog med den ära kallas sig för Old School Cthulhu gamer.

Cthulhu Companion (1983)

Fragments of Fear, 2nd Cthulhu Companion (1985)

Terror From the Stars (1986)

- Galdarbjelke"

Ska ju då meddela att för att kalla sig hard core spelare i allmänhet räcker det med fyra. Värt att notera här är också att Call är ett av få spel där äventyren ofta är det bästa med spelet, och skiljer sig därmed mot många modernare produktioner. Kanske därför Call of Cthulhu fortfarande är så populärt.

Onkel O



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar