En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 17 november 2012

Det där med karaktärsblad II

Det äldre

Som fortsättning på diskussionen om digitala- eller papperskaraktärsblad kan jag nu meddela att det blir både och till jag ska spela RQ. Har nu gjort en excellmatris som hjälper en att räkna ut det mesta, och som man också kan använda när man köper sina färdigheter. Man skriver bara in sina grundegenskaper och så får man upp allt från hitpoints till grundchanser för alla färdigheter. Sen är det bara att sätta ut sina poäng och det kluriga arbetet är färdigt.

Sedan får man förvisso föra över sina värden till, just det, ett karaktärsblad av papper...


12 kommentarer:

  1. Ojdå, ambitöst värre..=) Räknar matrisen ut de olika bonusarna man får i färdighetsgrupperna också?
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  2. Absolut!
    Det enda den inte räknar ut är skadebonus, DEX-srm och SIZ-srm :)

    Sparar en en massa jobb, dessutom kan man experimentera hur grundegenskaperna påverkar ens skills och andra värden. Bra för powergamers.

    Men sådana känner vi inga, tyvärr ;)

    SvaraRadera
  3. Coolt!
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  4. Det enda är att jag får göra en mall för primitives, en för barbarer och så vidare eftersom de har olika cultural weapons. För givetvis räknar den ut värdena för vapen med (critchans och så).
    Men har man en mall så går det snabbt att fixa :)

    SvaraRadera
  5. Låter både fantastiskt och lite lagom skrämmande. För trotts allt så är det ju precis det som är så mysigt med att rulla ut en ny karaktär, pysslet, med alla olika uträkningarna. Det sparar så klart en massa tid med en matris, men kanske lite tråkigare?
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  6. Tror egentligen inte det. Det äkta pysslet kvarstår: Att få sina färdigheter rätt, tjata sig till utrustning och besvärjelser och inte minst slå alla tärningsslag.

    Matrisen gör bara matematiken, inte karaktären. Det stora problemet kvarstår som alltid. För många färdigheter man vill ha, och för lite poäng att köpa för ;)

    SvaraRadera
  7. Kanske det.. =)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  8. Nu har jag provat den här gudomliga matrisen. Nog går det lite fortare, men framförallt är den bra för SL när man ska räkna ut hur mycket färdighetspoäng som kan vara rimligt att sätta ut. Men nog blev det pilligt ändå.

    Just nu ligger beräkningen på att ni nog behöver ca 700 poäng att köpa färdigheter för, och 105 poäng att köpa grundegenskaper, om ni inte vill slå ut era grundegenskaper.

    En hobby i sig själv det här :)

    SvaraRadera
  9. Jösses !
    Det blir en Mega Super Epic status på dom värderna...=)
    I Basic RolePlaying så menar man på att en superhuman kampanj där man köper grundegenskaperna ligger på 60 poäng. Då startar man på 10 och handlar uppåt. Hälften av grundegenskaperna kostar 1pts/1 (STR,CON,SIZ & APP) och hälften 3pts/1 (DEX, INT & POW). Det är å andra sidan roligare att ha riktigt duktiga karaktärer. Samma gäller för skillsen, där en superhuman kampanj ligger på 500 poäng + INTx10 för hobbyskills. Jag gillar nog dina siffror bättre, särskilt om jag skall spela en Healer som skall fixa ihop hela partyt efter varje grotta...=)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  10. Jag kanske backar lite på grundegenskaperna, men om man betänker att ni ska vara i det närmaste runelords, eller så, så kostar det ungefär sådär.

    Sen är ju detta ingen kampanj utan mer ett engångsäventyr. Om jag startar en kampanj som ska bestå länge, då ska ni vara glada om ni får häften av det där :)

    Har inte berättat hur mycket spirit- och divine magic ni ska få, hö hö ...

    SvaraRadera
  11. More, Give me, Give me More ! =)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  12. Ja du kommer att behöva det. Läste äventyret och tyckte det var lite mesigt, så jag boostade upp det lite...


    ...eller ganska mycket faktiskt :)

    SvaraRadera