En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 5 augusti 2013

Historiskt

Atilla Hunnernas konung

Sitter och tittar på en film om Atilla och blir lite inspirerad att spela något historiskt rollspel från den tiden, men kommer inte på något. De har egentligen gjorts väldigt få historiska rollapel, alltså spel som verkligen ska utspela sig i ett historiskt skeende. Däremot finns det många spel med historska influenser och där kända historiska personer dyker upp.

Mitt första riktiga rollspel, "Saga", var från början tänkt att utspela sig i Svenskt 1500-tal och gick då under arbetsnamnet "Dacke", jo men. Märk nu att jag inte menar historiska spel med en rollspelstwist som steampunk, "Pendragon" eller "Call of Cthulhu", jag menar att man ska spela en människa i den tiden på riktigt. Nog bäst att säga att jag inte menar lajv heller.

Men helt mörkt är det inte vi har ju så klart "En Garde", "Viking", "Bushido" och "Western", men sedan kunde jag inte komma på fler. Å andra sidan är det ju lite svårt att spela ett skeende där det redan finns en given tidslinje. Ger inget utrymme för kreativitet.

Vill man spela historiskt ska man spela brädspel. Där finns det fler varianter än det finns kolasnören på Kramellkungen, och kanske är det så vi vill ha det...


15 kommentarer:

  1. Om det går att skriva böcker och manus till tv-serier, filmer och pjäser som utspelar sig i en dåtid måste det väl ändå gå att på samma sätt vara kreativ med rollspel? T ex I rosens namn och Barry Lyndon eller varför inte Örnnästet eller Inglorious Bastards eller The Dirty Dozen eller Magnificent Seven skulle funka som rollspelsäventyr. Kampanjer kan nog vara svårare att få till. Man måste hitta rätt epok.
    Däremot ställer en eventuell ambition att vara historisk korrekt vissa krav på research, som inte finns i fantasy. Men å andra sidan vet man inte allt om allt och vissa historiska skeden är omtvistade. (Men man kanske ska akta sig för att spela folkvandrings-rollspelet med Torleif om man vill höfta mycket).

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om det kan vara en förlängning av att fantasy är mer gångbart än sf. Sf brukar utgå från dagens värld och sedan flytta fram klockan en bit, vilket gör att man är, om inte låst, så åtminstone begränsad av nutiden. Ska man vara historisk finns det inte mycket spelrum alls. I fantasy kan man komma undan med lite vad som helst.

    Plus att historiska rollspel har ingen magi, vilket alltid gör saker tråkigare. Det är förmodligen därför Shadowrun är det mest lyckade cyberpunkspelet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. *LoL* härlig rollspels logik !

      Radera
    2. Helt ärligt, när jag tittar genom min hyggligt stora spelsamling så är det ett enda rollspel som inte har någon sorts magi (jag inkluderar här psiförmågor, superkrafter, och liknande också): James Bond - och med tanke på Live and Let Die är det ett gränsfall. I vissa fall är magin svårtillgänglig för rollpersoner (t ex Call of Cthulhu), men den finns där i alla fall.

      Radera
    3. Jo det är svårt att hitta några rollspel som helt saknar Magi eller psionics i min samling också.
      Jag har dock några rollspel som är utan magi. Förutom James Bond, så har jag även Cyberpunk från R.Talisorian Games och High Colonies (SF-rollspel,tror inte det fanns psionics där men minns ej - det ligger på vinden), Aliens från Leading Edge Games har jag också för mig saknade psionics.

      Radera
    4. Cyberpunk har ju, om inte magi/psikrafter, ändå övermänskliga förmågor i sin cybernetik. Men det kanske är att dra definitionen lite för långt...

      Radera
  3. Nä, du har nog rätt Staffan. Det behövs fler historieintresserade magi-spartaner som jag för att det ska löna sig.
    Och det är mycket enklare att vara spelledare i en värld där magi finns. Man kan ju komma undan med vad som helst.

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag äger flest spel utan magi och psionics. Bara läs:
    Twilight 2000, James bond, Cyberpunk, Paranoia, , My little Pony, Phoenix command, Street Fighter, Madame Guiljotine. Har säkert en massa andra som jag glömt :)

    SvaraRadera
  5. Paranoia har mutationer, samma sak. I Street Fighter så slår man fram eldklot, solklart fall av magi. My Little Pony är jag lite osäker på, men om det är varianten på två A4 eller vad det nu var som fanns i något fanzin på 80-talet så fanns det definitivt magi.

    SvaraRadera
  6. Mutationer är INTE magi. Eldkloten i Street Fighter är bara den naturliga livsenergin kallad chi, definitivt inte magi :)

    My Little Pony har bara ett stridssystem baserat på kroppsdelars färg, men det är lätt att tro att det finns magi då hela världen ser ut som en LSD-trip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev ju redan att jag inkluderade psikrafter och superkrafter och liknande i "magi" - allt övermänskligt, så att säga. Och jag har ett skarpt minne av att MLP hade magi, som var baserat på ögonfärgen.

      Radera
    2. Det betyder att vi är tillbaks på :
      James Bond och Twillight 2000, som inte har varken psionics, magi eller annan märklig övermänsklig krims-krams, mutationer, eller !

      Radera
    3. Glömde Phoenix Command, men det är som Aliens...=)

      Radera
  7. Hittade nyss "Dallas thr role playing game på nätet". Borde vara så magifritt det bara går, oavsett ögonfärg och annat :)

    SvaraRadera