En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 17 augusti 2013

Hobbyhuset i våra hjärtan

Det var tider det

Förr i tiden var det inte helt enkelt att köpa spel. I och för sig kunde man köpa rollspel i de flesta leksaksaffärer (fram till Kult gjorde sin entre), men utländska spel var lite mer spännande. I slutet på 80-talet fanns det några butiker som man flitigt besökte när man var i de stora städerna. Främst av dessa var "Tradition" och "Spel och Sånt", men givetvis fanns det många fler.

Så fanns det där med postorder. Jag beställde de flesta av mina spel från ett företag i Uppsala med namnet "Hobbyhuset". Mannen, vars namn jag tyvärr glömt, som höll i det var alltid hjälpsam och la mycket tid på att se till att man fick rätt produkt. Hade man en fråga gick han ofta in på lagret och läste på baksidan åt en. Tror tyvärr att detta företaget försvunnit sedan länge. Försökte hitta det på nätet, men kom bara till andra företag med samma namn.

Så för ett tag sedan när jag köpte en massa spel av en vän, i ypperlig kvalité måste jag nog skriva, så slängde han med en gammal katalog från Hobbyhuset. Det väckte minsann en massa minnen. Glada minnen.

Så jag hoppas att du/ni som höll i Hobbyhuset läser detta. Företaget betydde mycket för några av oss gamla spelare och jag vill att ni ska veta det.




2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Det var häftigt att få hem senaste katalogen, och när man ringt och beställt (typiskt tisdageftermiddagar, om jag minns rätt) så gick man på nålar hemma och väntade på godsakerna...

    SvaraRadera
  2. beställde mitt första spel härifrån sent 1978 eller mycket tidigt 1979
    tror det var minst 25 - 30 år senare så var det fortfarande samme man i telefonen :)
    Minns också då jag var frågvis i telefonen om ett SPI-spel "Descent on Crete" att han kopierade av reklam om spelet från insidan av förpackningen o skickade hem !!!!! SERVICE :)

    SvaraRadera