En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 31 augusti 2013

Lords of Waterdeep

Hjältar? Nej resurser i det stora spelet.

Igår gjorde jag en ny bekantskap i spelvärlden. Den heter "Lords of Waterdeep" och är ett strategispel som utspelarsig i staden Waterdeep i AD&D-världen "Forgotten Realms". Detta är kanske den mest kända staden i fantasyvärlden och det har gjorts många spel tidigare som anknyter hit, inte minst datorspel (tror t ex. "Eye of the Beholder" utspelar sig i grottorna under staden).

I det här spelet tar man på sig rollen som en av de där mäktiga lorderna som styr staden i kulisserna. Man har sin fraktion och sin taverna varifrån allting händer. Den lord man spelar är dolt för de andra spelarna, vilket faktiskt ger spelet lite extra krydda, beroende på att man får poäng för lite olika saker i slutet av spelet. Om man kan sitt Waterdeep sedan tidigare är säkert dessa kända karaktärer. Jag hade ingen aning om vem min Lord var, däremot känner jag till "Knights of the Shield" som var min fraktion.

Spelet har en väldigt enkel spelmotor och går lätt att lära sig. Man har ett antal agenter som man placerar ut i staden. Genom dessa kan man skaffa sig resurser, som jag kommer till senare, bygga hus och skaffa sig olika quests. Det är genom att lösa quests man får de mesta av poängen men man kan också få poäng genom att bygga olika hus som andra använder. I spelet finns också en extra dimension genom Intrigue-kort. Kort man kan spela på sig själv eller andra för att få vissa fördelar. Jag hitta ingen större användning av dessa men de fick helt klart spelet att inte bara handla om resursjakt så de har en viktig roll för spelkänslan.

Som jag nämnt tidigare så är det genom att lösa olika quests som man får mest poäng. För att lösa dessa ska man samla resurser i form av guld, krigare, magiker, clerics och rouges. Dessa representeras av små olikfärgade kuber. Tanken är att agenterna samlar ihop det partyt man behöver till sin taverna, partyt löser questen och lorden blir mäktigare. De stackars kuberna, förlåt klasserna, vet säkert ingenting om det stora spelet. Känner ni inte igen det här som äventyrare? När man har tillräckligt med resurser kvitterar man in sin quest.

Spelet är som många moderna spel uppbyggt på ett begränsat antal rundor, som i de här fallet är åtta till antalet. När sista rundan är slut vinner den med högst poäng. I slutet avslöjar man också sin lord och får extrapoäng för de quester och annat som just den lorden ger extra poäng på.

"Lords of Waterdeep" tillför egentligen inget nytt till spelvärden men är ändå ett kul och lättspelat spel. Jag tror att om man älskar AD&D och Forgotten Realms så finns det nog mer i det här spelet som jag personligen inte förstår mig på. Designen på spelet är välgjort från korten till spelplanen och det finns texter på många av korten som kan vara spännande.

Jag hade en trevlig spelupplevelse med "Lords of Waterdeep" och ger spelet sju glada rökringar och en rekommendation.



27 kommentarer:

  1. Hmm. Jag beställde detta spel igår morse :-O

    Hade ju hoppats att det skulle vara bättre än sju.

    Du kanske kan tänka dig något mer parti under hösten?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte det här spelet särskilt mycket, för jag tycker det känns väldigt abstrakt att samla kuber till olika quests. Som du skriver tillför det inget nytt, utom AD&D-temat, och det känner jag inte heller så mycket för.

    SvaraRadera
  3. Henrik
    Sju är ett bra betyg :)
    Klart vi ska spela det i höst.

    Stefan
    Kuberna ÄR abstrakta. Man kunde gjort ett mer spännande moment av det genom att t ex samla karaktärer som hade olika mängd "kuber" som stats. Det lär finnas en expansion. Kanske har man en roligare lösning där.

    Men som helhet var det ett smidigt spel att spela och det är man inte alltid bortskämd med.

    SvaraRadera
  4. Som av en händelse spelade vi också Lords of Waterdeep igår, och även om jag kom hejdlöst sist så gillade jag spelet (dock så verkade boxen sakna det viktigaste questet av alla, "Domesticate Owlbears"). Just Waterdeep-temat var väldigt starkt, men jag var nog den enda i gruppen som uppskattade det ordentligt. En av byggnaderna man kan bygga är t ex Yawning Portal Inn (som ger två valfria äventyrare till den som går dit, och ägaren får då en valfri äventyrare själv) - och som den inbitne Waterdeep-besökaren vet så är Yawning Portal Inn det värdshus som är byggt över den mest kända nergången till Undermountain.

    5 spelare var nog dock minst en för mycket egentligen, det blev väldigt trångt på spelplanen.

    SvaraRadera
  5. Du understryker min åsikt Staffan. Om man kan sitt Waterdeep blir spelet mycket roligare.

    En annan sak jag märkte i spelet var en viss obalans i questerna. De som behövde magicusers eller clerics gav mer poäng även om dessa karaktärer inte nödvändigtvis var svårare att få tag på. Så en faktor att vinna var att lägga bananerna på rätt quester.

    SvaraRadera
  6. Wizards och clerics är definitivt svårare att få tag på. Grundbyggnaderna på brädet ger antingen en wizard eller cleric, eller två rogues eller fighters. Platserna man kan bygga ändrar lite på den balansen, men ligger ungefär där. Så en wizard eller cleric är värd dubbelt så mycket som en fighter eller rogue.

    Sedan ska nämnas att det var länge sedan jag "besökte" Waterdeep senast. Jag har boxen till AD&D2, men bekymrade mig aldrig med att köpa boken till D&D3 - jag har alltid föredragit de mer udda världarna till D&D, som Dark Sun, Spelljammer, eller Planescape. Forgotten Realms är lite... fadd, för min smak. Jag menar, Waterdeep eller Sigil? Sigil är ju långt mer spännande :)

    SvaraRadera
  7. Då väntar vi med spänning på "Lords of Sigil" med andra ord :)

    SvaraRadera
  8. Jag VILL spela Lords of Waterdeep... =/

    Hade inte möjlighet i helgen men är absolut med om Henrik vill spela i höst, boka helg i god tid så kan jag absolut vara med.

    Planescape går väl inte riktigt att jämföra med Forgotten Realms, inte riktigt samma liga tycker jag. Planescape och Sigil är extremt spännande fantasy världar, som kräver lite mer av spelarna.
    Forgotten Realms är en trevlig standard värld till AD&D. Körde mina första äventyr till AD&D i och utanför den staden och tror till och med att spelarna nosade på första leveln av Undermountin. Jag minns en väldigt mäktig krigare, hette han inte ... Ragnar Glück?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forgotten Realms är som vaniljglass. Jag tackar inte nej om det bjuds, men det är inte så spännande.

      Planescape och liknande är typ... ägglikörglass. Många säger "Blä, är du galen eller?", men för de som gillar det är det himmelriket självt.

      Radera
  9. Ja, från början hette han faktiskt Ragnar Bröök, men han bytte efternamn efter det att han dött första gången :)

    Låter som det blir en Waterdeep-dag till hösten. Är du med Staffan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge logistiken funkar, självklart!

      Radera
    2. Logistiken löser vi. Blir nog svårare med tiden

      Radera
    3. Jag kan plocka upp Staffan på vägen med min fantastiska Zeppelinare! Henrik brukar ibland få för sig att besöka Onkel Olof ute i obygderna...då får vi passa på! är det lagom med 4 personer i spelet?
      =)

      Radera
    4. Precis lagom. Är man fler lär det bli väldigt trängt i Waterdeeps gränder...

      Radera
    5. 4 pers tror jag skulle vara alldeles lagom. Spelet justerar sig lite grand beroende på antal spelare (fler spelare = färre pjäser per spelare), men det blev ändå väldigt trångt på fem.

      Radera
  10. mm...*hrm, host* -Jo det var först inne på sitt andra liv, som han blev riktigt mäktig. =)

    SvaraRadera
  11. Kanske den mäktigaste sorce som någon lord någonsin rekryterat :)

    SvaraRadera
  12. ...har svagt för mig att Lorderna sakta men säkert makade på sig för en ytterligare medlem i sitt hemliga sällskap...=)

    SvaraRadera
  13. Det märkte vi väldigt lite av ;)

    SvaraRadera
  14. Lorderna är VÄLDIGT hemliga av sig, märks knappt av alls, faktiskt! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. VÄLDIGT hemliga, sa Bull...

      Radera
    2. Så hemliga att de inte ens vet om sig själva?

      Radera
    3. -Hrmm.. I Think "Jocke" knows too much....
      =)

      Radera
  15. De flesta får veta att de är "Lord" precis innan de dör. Slipper världen ge dem en nivå som är koboldig :)

    SvaraRadera
  16. Igår spelade jag detta en gång till och då tyckte jag det var bättre. Vi var fyra pers, men det var gott om plats i och med att vi spelade med expansionen Scoundrels of Skullport. Då finns det många fler ställen att ställa ut sina gubbar på. I och med byggnaderna som man bygger blir det också många alternativ. Lite för gott om plats, kanske. Med Scoundrels of Skullport får man extra kort och två extra små bräden. På det ena brädet får man ganska mycket när man ställer sin gubbe där, men man får också Corruption, som ger minuspoäng. Det var rätt tufft.

    SvaraRadera