En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 26 augusti 2013

Tidiga rollspel- en folkrörelse

Många många många massor!

Sitter och läser introduktionen till 1st edition Arms Law, som sedermera blev Rolemaster. Här kan man läsa att detta är ett system som kan komplettera andra rollspel. Det är ett stridssystem för 2 till 50+ deltagare!! Alltså man ger alla de där 50 Dungeon & Dragons-spelarna som sitter runt ett enormt bord i en gymnastiksal (eller liknande) ett bättre stridssystem.

Att spela rollspel förr handlade tydligen om att aktivera en mindre by för att spela ett och annat äventyr. Har du DEX under 10 får du aldrig slå ett slag och du får nog mer stryk av fummel-slag än av monster.

Roligt med Rolemaster är att det några år senare kom ett supplement som hette "War Law". Att ingen spelar detta beror säkert på att ingen förening har så många medlemmar som krävs...



5 kommentarer:

  1. Rolemaster är ju hopplöst, så vad var då inte detta! Föga inspirerande omslagsbild, dessutom.

    SvaraRadera
  2. Man hade inga större krav på grafisk design 1980, men jäklar vilka gäng som samlades för lite tärningskastning :)

    SvaraRadera
  3. Rolemaster - en utmaning i rollspelssammanhang =)

    SvaraRadera
  4. "Bättre" stridssystem är väl en fråga som kan debatteras :)

    De tidiga rollspelen hade en ganska stark ådra av samarbete och att bygga på varandras prylar - Rolemaster började ju som sagt var som en "patch" till D&D, och du hade även saker som Arduin Grimoire och Mayfairs AD&D-supplement. När rollspelen professionaliserades under 80- och 90-talen så försvann denna aspekt till stor del, och fanns väl i princip bara kvar i fanzinvärlden.

    I början av 2000-talet så återupplivades "folkrörelse"-aspekten av rollspel, i och med D&Ds Open Gaming License tillsammans med att folk blev mer benägna att köpa PDF:er över nätet i stället för att köpa fysiska böcker i butik. Nu kunde vem som helst skriva äventyr och såsböcker till D&D, så länge man höll sig till några enkla regler och borta från några specifika monster. Och mycket riktigt, vem som helst gjorde det också. En undersökning av D20-bubblan skulle nog få Sturgeon att revidera sin tidigare uppskattning av att 90% av allt är skit som varandes oerhört optimistisk. Men en del guldkorn finns det allt!

    SvaraRadera
  5. Visst är det lite synd att rollspel idag inte samarbetar som förr. Det kanske är vad industrin behöver just nu. Men å andra sidan är de väl så uppköpta av varandra att de kanske inte behövs :)

    Själv är jag otroligt dålig på att leta upp supplement och äventyr i Pdf-formatpå nätet, även om jag måste erkänna att läsplattornas intåg verkligen har gjort den här marknaden tillgänglig. En av orsakerna till detta är nog att jag inte är något speciellt rollspel trogen, vilket gör att man aldrig går riktigt på djupet.

    Kanske något att ta upp på den här bloggen i framtiden...

    SvaraRadera