En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 29 april 2013

Twilight 2000, bäst före datum

Modernt 1984

Ett spel som jag gillade när det begav sig var rollspelet Twilight 2000, GDW 1984. Det utspelar sig efter tredje världskriget, the Twighlight War, mellan NATO och Warszawapakten, och man spelar övergivna soldater på den polska landsbygden som försöker överleva i resterna av civilisationen. Ganska mycket "Apocalyps Now"-känsla.

Spelsystemet kommer jag ihåg som smidigt och ganska passande för dess värld. Mycket prylar fanns det också att hålla reda på. Allt från pistoler till stridsvagnar och utrustning för mörkerseende. Men mest minns jag att vi ständigt destillerade saker för att få bränsle till våra fordon.

Twilight 2000 var ett rollspel av sin tid, och när jag tittade igenom min version för några veckor sedan kändes den lite omodern. Det kalla kriget är över, och då faller spelets plot. Är av den anledningen lite orolig för att spela det igen. Tror det skulle förstöra dess aura av goda minnen.

Twilight 2000 var ett bra minne och ett bra spel för sin tid. Nu är det ett historiskt dokument värt att samla på. Så det gör jag.


13 kommentarer:

  1. Lajbans lir när det begav sig, det enda neg jag minns var hur krångligt det var att slå fram en gubbe.

    SvaraRadera
  2. Det kunde man göra ett blogginlägg om i sig själv. Vilka spel som det är krångligast att göra en karaktär till. Hârn ligger bra till där.

    SvaraRadera
  3. Även Rolemaster/Spacemaster ligger bra till om man skall mäta tidsåtgången för att ta fram en karaktär. Särskilt om man använder sig av en eller flera Comapanions till Rolemaster så har man att göra några timmar =).
    Traveller och Megatraveller kunde även ta sin tid att rulla gubbar till, särskilt om man var några stycken som delade på ett set regelböcker.
    Bland de snabbare systemen märks James Bond RPG samt Stormbringer RPG.

    SvaraRadera
  4. Ett spel som tar märkligt lång tid är Pendragon, ja faktiskt, eftersom man la så lång tid på att fundera ut alla släktingar, traits och vapensköld bland annat.

    Själva utslagningen gick fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, det minns jag nu när du påminner om det.

      Radera
  5. Även Paranoia är väl omodernt nu eftersom det också bygger på kalla kriget.

    SvaraRadera
  6. Paranoia blev väl lite omodernt redan när man spelade det. Det var en ashäftig idé man bara gillade, men tyvärr blev det lite segt redan när 3:e klonen dog...

    SvaraRadera
  7. D&D3/Pathfinder kan ta ett rätt bra tag för att göra gubbe, framför allt om man ska starta på högre level (t ex för att ens gamla gubbe dog). Eon tar rätt lång tid, primärt för att man ska slå en massa slag för sin figurs bakgrund plus att det tar ett tag att sätta ut alla färdighetspoäng av olika sort.

    I Dresden Files tar det också lång tid att göra en gubbe, men det är för att man skapar hela gruppens bakgrundshistorier samtidigt, och väver ihop dem med varandra. Själva regelbiten går rätt snabbt när man väl har gjort bakgrundsgrejen, men bakgrunden tar tid. Det är dock JÄVLIGT roligt. Bakgrunden är även viktig eftersom det är därifrån man tar sina Aspects, som är en väldigt stor del av systemet. Det finns dock en variant där man kan hoppa över det och bara köra, och bygga sin gubbe allt eftersom man spelar.

    På den snabbare sidan har vi Dragon Age. Slå stats, välj bakgrund (inklusive ras), slå två gånger för extrabonusar för bakgrund (oftast en skill eller +1 på en stat), välj klass (vilket ofta kräver ett val eller två till, t ex av spells om du är magiker), köp utrustning, beräkna försvarsvärde och förflyttning, välj namn och personlighet. Det är fullt i klass med Basic D&D.

    För att gå tillbaka till Twilight och många andra GDW-spel: jag gillade systemet med "terminer", alltså att man bestämde X-årsperiod (4 om jag minns rätt) för period vad man hade sysslat med, och baserat på det fick diverse skills och eventuellt andra bonusar. Tog man för många terminer började man bli gammal och skröplig och få avdrag på stats, och oftast fanns det en slumpfaktor som stoppade en förr eller senare (i T2K var det väl "och nu bryter kriget ut så nu blir du intvingad i militären i en termin, och sedan börjar vi spela"). Jag föredrog varianten från Traveller New Era där även de civila yrkena hade lite mer variation. Det kanske tar ett tag, men du får en väldigt bra bild av vad din gubbe är för nån. Ett tag funderade jag på att anpassa systemet till Alternity, men det blev som vanligt inget av med det.

    SvaraRadera
  8. Var det inte så att man kunde dö i Traveller innan man började spela? :)

    SvaraRadera
  9. Lite olika från version till version, har jag för mig. I ur-Traveller kunde man dö, men jag tror att i senare versioner ändrade de det till "får en jobbig skada" eller något i den stilen.

    SvaraRadera
  10. De gånger jag spelat Traveller var det enda jag kunde att köra drop ship och rörra mig i vaccsuit. Efter 30 år i armén. Inte så inspirerande-

    SvaraRadera
  11. Det är sånt som lätt hände i Classic och Megatraveller, där man slumpade fram väldigt mycket om sin rollperson (t ex vilka skills man fick). I TNE så funkade det så att första terminen i varje yrke fick man ett antal fixa skills (i armén t ex Gun Combat, Melee, Heavy Weapons, Explore, Acrobat, Technician), med en chans att få ytterligare något poäng, plus ett poäng man kunde sätta lite varstans ("hobbypoäng"). Fortsatte man inom samma yrke så fick man 1-4 poäng (beroende på ålder) att sätta på i princip samma skills. Bytte man yrke så fick man en ny "startuppsättning", men å andra sidan så var det större chans att man fick avbryta gubbgörandet och börja spela.

    "Survival roll" verkar helt borta från TNE (förutom om man blir tokgammal), men å andra sidan har man ett slag för att se när spelet börjar. Vissa karriärer kräver ett slag för att se om skit händer - många kriminella karriärer har t ex en chans att man får byta yrke till "fånge" nästa termin.

    Fasen, nu blir jag sugen på att adaptera TNE till Alternity igen...

    SvaraRadera
  12. Nästan så att till och med jag blev sugen på lite Traveller :)

    SvaraRadera