En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 27 april 2013

Hall of Fame

Historiskt rollspel

Vissa rollspel har skaffat sig en given plats i historien. De har en stor bredd uthållighet som gör att de står sig över den 40-års period som rollspelen har spelats av en bredare skara. De känns antagligen igen av de flesta rollspelare. Har gjort en lista på dem som jag tycker förtjänar en plats i rollspelens Hall of Fame, mycket nöje:

Hall of Fame International
Advanced Dungeons & Dragons
Call of Cthulhu
Chill
Cyberpunk
Dungeon & Dragons
Gurps
Hârn
Paranoia
Pendragon
Rune Quest
Star Wars
Traveller
Vampire the Masquerade
Warhammer

Hall of Fame Sverige
Chock (Chill)
Drakar och Demoner
Kult
Mutant
Western

Aspiranter
Gamma World
James Bond
Legend of the five Rings
Marvel Superheroes
Palladium
Phoenix Command
Rifts
Shadow Run
TWERP
Toon
Twilight 2000

Ha en fortsatt trevlig dag!




12 kommentarer:

  1. Jodå, men ...

    Mutant var ju egentligen en oblyg kopia av Gamma World (konstigt att det aldrig blev något rättsligt efterspel).

    Chock / Chill kändes krångligt och självdog på svenska.

    Hissa hellre James Bond och Marvel

    Mina 2 cents :-)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle definitivt klassa Shadowrun som en klassiker. Det har publicerats kontinuerligt sedan 1989, TV-spel, kortspel, och brädspel har baserats på det, och snart kommer det i ny upplaga.

    Ars Magica hör också hemma bland klassikerna med sitt nydanande magisystem och så kallade "troupe-based chronicles" där man hade flera rollpersoner (och valde en "huvudperson" och X antal bifigurer till varje äventyr), och till och med bytte SL mellan äventyren.

    Jag är tveksam till Palladium, som egentligen är en rätt ordinär AD&D-ripoff. Amerikanerna har en term för spel som Palladium: "Fantasy Heartbreaker" - ett spel som tillverkaren tycker är jättenyskapande och coolt, men utomstående tittar på det och ser en halvtaskig D&D-kopia.

    Angående Mutant vs Gamma World så täcker så vitt jag vet upphovsrätt bara specifika uttryck, inte idéer. Mutants likhet med GW är väl ungefär som Drakar och Demoners likhet med Sagan om Ringen: visst, båda har många gemensamma idéer, men det är inte som om Äventyrsspel översatte GW rakt av.

    SvaraRadera
  3. Staffan
    Håller med om att Ars Magica kanske skulle in på listan, kanske också att Shadowrun skulle på den stora listan. Det finns också några andra aspiranter som Deadlands och Earthdawn, som jag hade lite bry med men som inte kändes välkända nog.

    Sudden
    När det gäller den svenska listan får man se till de spel som verkligen satt ner foten i historien och Chock kanske inte levde lika länge som de andra men har trots det blivit en sorts klassiker.

    Den svenska marknaden är över huvud taget ganska svår att ranka. Var står t ex spel som Khelataar, Eon, Viking och Neotech? Väldigt svårbedömt. Bättre att ha en lista på verkliga klassiker.

    SvaraRadera
  4. Jag funderade lite på Deadlands och Earthdawn, men kom fram till att de nog inte hörde hemma. Earthdawn blev väl aldrig någon jättesuccé, och hade det inte getts ut av ett (då) stort företag hade det nog kunnat klassas som ytterligare en fantasy heartbreaker. Själv brukar jag beskriva det som "D&D fast på rätt sätt" - dels setting-mässigt då det finns en anledning till en massa underjordiska grottkomplex, och dels systemmässigt då man i stället för att följa processen "XP -> level -> fler och bättre förmågor" följer "XP -> bättre på dina förmågor -> level - >nya förmågor"

    Deadlands var ju förvisso rätt lyckat, och fick en uppföljare eller två (Deadlands: Hell on Earth som är postapokalyptiskt, och jag tror det fanns någon variant med WWII-tema också - Deadlands: Weird War kanske?), och gav sedermera upphov till Savage Worlds som generiskt pulp-system, men det känns inte riktigt "klassiskt" för mig. Men det hör nog i alla fall hemma på "bubblarlistan".

    Vad gäller Chock så kan jag köpa en plats på listan i egenskap av första skräckspelet på svenska, men det blev väl aldrig någon egentlig succé? Äventyrsspel översatte bara totalt fem produkter förutom grundboxen (plus två soloäventyr), vilket var avsevärt färre än de gav till Sagan om Ringen och Stjärnornas Krig (de andra två spelen de licensierade). Och Chill hör definitivt inte hemma på den engelska listan - dess enda existensberättigande skulle i så fall vara att det översattes till svenska, och det känns inte relevant för internationell klassikerstatus.

    SvaraRadera
  5. Där sa du något; hur kunde jag glömma Rolemaster och MERP på listan? De borde vara med där, men ha en post ihop.

    När den här diskussionen börjar bli någorlunda överens ska jag skriva den slutgiltliga listan. Det lutar åt att Shadowrun och Rolemaster/MERP ska in och möjligen att Chock får hamna på bubblarlistan.

    Men vad ska man egentligen säga om Eon och Neotch?

    SvaraRadera
  6. Yo!
    Klart Rolemaster/Spacemaster måste ha en egen post, likaså MERP en egen och absolut i Hall of Fame. =)
    Annars håller jag med både Staffan och Onkel Olof i era resonemang ovan. Shadowrun känns precis som ni skriver också som om det skulle platsa i Hall of Fame.
    Ensamma Vargen platsar förstås inte för att det är ett solo spel..eller? =)

    SvaraRadera
  7. Eon tror jag hör hemma som representant för post-Äventyrsspelseran.

    Vad gäller RM/MERP så är jag lite skeptisk, men det är en bra representant för "galet mycket detaljer"-spelen. Jag tycker inte de förtjänar varsin plats, då MERP bara är en nerskalad variant av MERP till den grad att MERP-supplement hade stats för både RM och MERP.

    Jag tycker heller inte D&D och AD&D förtjänar varsin plats, utan de kan få vara där som "Dungeons & Dragons, diverse versioner." Att TSR försökte marknadsföra dem som två olika spel på 80-talet hade mer med juridik att göra,eftersom Dave Arneson fick royalties på "Dungeons & Dragons" men inte "Advanced Dungeons & Dragons" - det var även därför de bytte från "Monster Manual" till "Monstrous Compendium" och senare "Monstrous Manual" i 2e. När Wizards köpte TSR var en av de första sakerna de gjorde att komma överens med Arneson så de kunde skippa hela "Advanced"-charaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du resonerar Staffan och tänkte just på att om AD&D och D&D är varsin så borde Rolemaster skiljas från MERP på samma sätt. Det blev ju en bra så här med =)

      Radera
  8. Just det, skulle säga något om Ensamma Vargen också. Som du säger är det primärt soloäventyr, även om det finns ett eller två rollspel baserat på serien (ett d20-baserat, och så tror jag Mongoose relativt nyligen gav ut ett i mindre format som var mer baserat på böckernas mekaniker även om jag inte tittat så noga på det). Men rollspelen är definitivt inte klassiker, och i ett internationellt perspektiv undrar jag om inte Fighting Fantasy ligger bättre till.

    SvaraRadera
  9. Kategorin soloäventyr får vara en egen lista. Blir ibland förvånad över hur många soloäventyr det finns, och från många företag.

    Men eget blogginlägg som sagt...

    SvaraRadera
  10. Viktigt är också att dessa spel står där utan rangordning och på egna meriter. Mer eller mindre värdiga har inget med saken att göra. Bättre att ta bort någon tveksam i så fall.

    Det har inte heller med att vara "bäst i sin genre" utan bäst i sig själv.
    Så här ser aktuell lista ut numera:

    Hall of Fame International
    Call of Cthulhu
    Cyberpunk
    Dungeon & Dragons
    Gurps
    Hârn
    Paranoia
    Pendragon
    Rolemaster/MERP
    Rune Quest
    Shadowrun
    Star Wars
    Traveller
    Vampire the Masquerade
    Warhammer

    Hall of Fame Sverige
    Drakar och Demoner
    Kult
    Mutant
    Western

    Aspiranter
    Deadlands
    Gamma World
    James Bond
    Legend of the five Rings
    Marvel Superheroes
    Palladium
    Phoenix Command
    Rifts
    Shadow Run
    TWERP
    Toon
    Twilight 2000

    SvaraRadera
  11. Men Ars Magica måste ju ändå vara med åtminstone på bubblar-listan! Sen vill jag slå ett litet slag för det lilla spelet Jorune och också Mage (men det åker kanske med på Vampire-listningen).

    SvaraRadera