En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 28 december 2012

Nu ska det redas ut II

Min personliga favorit

Igår var det dags för julens traditionsenliga omgång "Talisman". Det är i sammanhanget den första utgåvan på svenska som gäller, och i vanlig ordning blir diskussionen om vilken karaktär som är den bästa att spela. Därför tänkte jag att det är dags att reda ut detta en gång för alla.

För att vinna spelet måste man snabbt höja sina egenskaper (Styrka och Visdom), så att man lättare kan slå ihjäl monster, andra spelare och klara vissa utmaningar. Hastighet är inte helt ointressant och att få rätt följeslagare. För att ta reda på vilken karaktär som är den bästa utgår jag ifrån att man inte får rätt följeslagare eller föremål (bortsett från en talisman förståss). Man höjer sina egenskaper genom att slå ihjäl monster och hitta rätt platser. Besvärjelser är mest jobbiga, och inte speciellt avgörande. Att dra rätt kort kan vara avgörande.

Med detta i åtanke kan man snabbt plocka ut tre karaktärer som står ut nämligen  Sierskan, Munken och Dvärgen. Jag återkommer till dem och gör en snabb recension av de övriga:

Alven- Har ingenting man egentligen vill ha. En medelmåtta på alla plan.
Barden- Med rätt djur som kompanjon kunde den bli bra. Chansen för detta är för låg.
Druiden- Dåliga startvärden, inga spännande egenskaper. Adjö!
Krigaren- Ett bra andrahandsval. Kan använda två vapen (bra) och startar med acceptabla värden.
Likätaren- Bra värden. Kan återuppväcka monster, vilket kunde varit bra om man fick använda dem att växla in styrka med. Kan vara ett bra andrahandsval.
Lönnmördaren-Är bra om man går in för att döda sina motståndare, vilket man aldrig gör. Tråkig.
Prästen- Har inget som står ut (he he he). Ta någon annan.
Tjuven- Återigen en karaktär som är bra om man ser medspelarna som huvudmotståndare. Näääh!
Trollet- Har grymt hög styrka, men nästan ingen visdom. Kan snabbt slå ihjäl en drake, men det blir inte mer än så. Blir grymt bra på det han redan är bra på. Kanske som tredje val.
Trollkarlen-Återigen en sån där pain in the ass för alla andra, och även för sig själv.
Trollpackan- Inget man vill ha om man inte vill göra livet surt för andra. Borde frukta speglar mest.

Då återstår de där favoriterna.

3. Munken- Har förmågan att slåss både med styrka och visdom. Blir snabbt en maktfaktor och har stora chanser att snabbt bli mäktig nog för att gå igenom maktens port. Får han "Tomten" som följeslagare är han ostoppbar.

2. Dvärgen- Dvärgen ÄR tomten, och har enorma fördelar när han kommit igenom maktens port. Tar sig lättast igenom översta nivån, vilket är en riktig maktfaktor. Dvärgen, med eller utan yxa, är min personliga favorit.

1. Sierskan- Hennes förmåga att få titta på två kort och välja det bästa, bör vara avgörande och många anser henne som obalanserat mäktigt. Rent matematiskt är hon det också. Hon har typ 100% större chans att hitta rätt saker och följeslagare än någon annan.

Nu skulle man ju räkna med att man inte hittar rätt kort, så då är ju valet helt plötsligt enkelt:

DVÄRGEN ÄR DEN MÄKTIGASTE KARAKTÄREN.

Sedermera har det kommit ut nya utgåvor där karaktärerna är mer balanserade, men det är en helt annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar