En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 23 juli 2013

Rollspelsmuseum: Vampire the masquerade

Jämställaren

Vampire
Publicerat: 1991 (White Wolf)
Författare: Mark Rein Hagen
Genre: Gothic

Nördiga fakta:
Det första spelet från White Wolfs långa serie av rollspel som utspelar sig i deras World of Darkness. Andra titlar i den här serien är Werewolf, Mage, Mummy m.m. Detta är det första riktigt seriösa rollspelet där man spelar den onda sidan. Spelet nominerades 1992 till 1991 års bästa rollspelsregler. Spelet bygger på något som kallas för Story telling, en sorts rollspel där man vill ha mer rollspelande och mindre tärningsslag. Viktigaste insatsen som Vampire gjort är att det fick tjejer att spela rollspel som aldrig förr. Tidigare var de få eller ägnade sig åt lajv.

Mitt liv och spelet
På något sätt är det få spel som satt sådan prägel på rollspelsvärlden som Vampire. Jag minns fortfarande när det förbaskade spelet gjorde sitt intrång på konventen. Det skapade en viss boom och kanske kom det i en tid när rollspelandet behövde lite nytändning. Det man också säga att detta är att detta skapade en trend av rollspel som man vissa tyckte om att läsa lika mycket som att spela. Vampirevärlden är stark, mörk och lite unik och talar till dem som känner sig lite udda och utanför (som de flesta riktiga rollspelare).

När jag fick höra om spelet blev jag enormt skeptisk. Vam fasen ville spela rollspel utan- eller med få tärningsslag? Vi vet ju hur töntigt "Prince Valiant", ett av de tidiga stotytellingspelen, var. Nä, mycket tärningsslag ska det vara. När jag nu spelat spelet så måste jag säga att jag inte riktigt förstår skillnaden mellan story telling och rollspel. Ok, man slår kanske lite mindre slag, men och andra sidan slår man en jäkla massa tärningar varje slag, och man slår fortfarande slag.

Jag gillar dock världen i Vampire och de gånger jag har spelat spelet har det varit riktigt roligt. Gillar också idén med de olika klanerna och själva maskeraden. TV-serien som dök upp och försvann var också riktigt bra. Dock har jag aldrig fastnat i någon av Whitw Wolfs utgåver. Det enda jag spellett är "Street fighter", som bygger på samma principer, men är långt ifrån lika spelbart som den smarta fårstår redan på namnet.

Men jag måste sälla mig till skaran som erkänner att Vampire verkligen har varit en milstolpe i spelvärlden, och kanske mest gillar jag att det gjorde könsfördelningen i spelvärlden bättre, om än inte jämlik.

Läs mer här


I min samling:
Vampire 1st ed

2 kommentarer:

  1. Begreppet storytelling är nog mer en uttalad ståndpunkt än en faktisk skillnad mot "vanliga" rollspel. En fråga om fokus. Jag var ju med när Mark Rein Hagen körde Vampire på BoråsCon någon gång tidigt nittiotal. Det var något annorlunda. Men inget väsensskilt.

    SvaraRadera
  2. En jäkla massa tärningar, men det fungerar :)

    SvaraRadera