En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 5 juli 2013

Kvalitet är inte alltid succé

Helt ok

Världshistorien är full av riktigt bra spel som aldrig nått den stora massan. Ja, man kanske inte måste vara så stor som Drakar och Demoner eller Dungeons and Dragons vars namn är för rollspelen vad Melitta är för kaffefilter, men ni förstår vad jag menar. Detta väcker ju dock frågan vad är det egentligen som gör ett spel riktigt stort?

Har en lista på spel som kanske skulle ha lite mer uppmärksamhet än de fått:

High Colonies (SF)
Legend of the Five Rings (Japan)
Jorune (SF)
Top Secret (Agent)
Earthdawn (SF)
Aftermath (Agent)
Bushido (Japan)
Dark Conspiracy (Skräck)
Ringworld (SF)
Space 1889 (Steampunk)
Lords of Creation (Mish mash)
Judge Dredd (SF)
Spacemaster (SF)
Spaceopera (SF)
Engard (Historiskt)
Beyond the supernatural (skräck)

Finns säkert en massa fler. Det man dock upptäcker när man ser den här listan är att världen är full av science fictionspel som levt det lilla livet. Man kan undra varför...


Ha ha ha ha ha, så dråpligt, ha ha ha! ...



11 kommentarer:

  1. Earthdawn är inte SF, utan fantasy. Det är en pre-prequel till Shadowrun - där Shadowrun är början på "den sjätte världen" är Earthdawn mitten/slutet på den fjärde. Tittar man på kartan över Barsaive (området spelet fokuserar på) så matchar den Ukraina rätt bra.

    Sedan undrar jag lite vad Legend of the Five Rings gör på listan - det är mig veterligen ett solitt "division 1"-spel (alltså inte tillräckligt stort för att vara med bland de tuffa grabbarna, men ändå med en solid skara fans). Det ägdes ju till och med av Wizards of the Coast ett tag (mest för att de fick det på köpet när de köpte Last Unicorn Games för att få tag på Star Trek-licensen - som sedan Paramount genast drog tillbaka), och världen användes som grund i Oriental Adventures till D&D3.

    De enda av de andra spelen som jag spelat och/eller tittat nånting på är Spacemaster (Rolemaster i rymden, bläh), Space 1889 (vill minnas att någon - Calle Leidfors? - försökte sig på att spelleda det någon gång fast med annat system för att han tyckte originalet sög), och Dark Conspiracy (som jag inte tyckte var något speciellt). Space 1889 finns förresten i modern version som värld till Savage Worlds.

    Men generellt sett tror jag det finns en anledning till att spelen på den här listan inte har gjort några större avtryck i världshistorien, och det är att de inte är övermåttan bra spel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör en kampanj i Space 1889, startar till våren igen efter ett halvårs paus. Världen är riktigt bra Steampunk medans spelsystemet inte passar mig. Vi använder Chaosiums BRP istället.

      Har aldrig fått känsla för Earthdawn men gillade Shadowrun. Älskar den 1:a versionen av Judge redd, roligt och passande spelsystem. Mongoose produkter tycker jag rent llmännt rätt illa om. Bushido & Jorune rockar fett precis som Hih Colonies!

      Radera
    2. Glömde ju i alla mina felstavningar kommentera Staffan...

      Du säger att ovan spel inte är särskilt bra, men tex många gillade den senaste versionen av Mutant, men där var det väl något krångel med rättigheter etc som gjorde att det inte kom fler supplement. Det kan ju ibland vara sådana saker som gör att ett spel "dör". Eller att man från förlaget ej tror på idén längre... Games Workshop slutade ju helt med rollspel och bara fixar med figurer tex...fast deras spel var poppulära men inte gav tillräcklig vinst...

      Radera
    3. Jag hade aldrig hört talas om Legend of the Five Rings innan det skrivits om det här. Då till skillnad från övriga spel på listan (High Colonies och Beyond the Supernatural känner jag heller inte till). Så i mitt perspektiv hör det hemma på listan.

      Radera
  2. Till senaste versionen av Mutant var det snarare så att Järnringen hade skaffat en licens för X antal år, och under de åren producerat två versioner av grundregler, en riktigt fet äventyrskampanj (Undergångens Arvtagare), fyra mindre böcker om de olika klasserna som sedan slogs ihop till en gemensam Spelarbok, plus en handfull andra supplement för att slutligen släppa en rejält maffig bok om Ulvriket. När licensen sedan tog slut ansåg de att de hade gjort det mesta de kunde göra, och därför tyckte de inte det var värt pengarna att förnya den. De hade plockat all den lågt hängande frukten på Mutantträdet, och skulle antagligen inte kunna tjäna några större pengar på att fortsätta ge ut en och annan bok om Moss eller Gotland.

    Det är ju ett välkänt faktum att grundregler oftast säljer enormt mycket bättre än regelexpansioner som i sin tur säljer avsevärt bättre än äventyr (om man inte är Paizo). Ryan Dancey, dåvarande chef för D&D har ju t o m sagt något i stil med "Vår huvudprodukt är Player's Handbook, allt annat är i princip en reklamkampanj som betalar för sig själv. Och om vi kan få ANDRA att hålla i den här reklamkampanjen via d20-licensen, så är det ju bara bra för oss."

    Mutant-grejen ser jag inte direkt som "krångel" med rättigheter - krångel vore något i stil med Advanced Civilization, som är en expansion Avalon Hill gjorde till ett spel som ägs av ett annat företag, vars namn numera ägs av Firaxis som gör datorspel i stället för brädspel. Där kan man snacka om krångel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när jag säger "inte övermåttan bra" så menar jag inte nödvändigtvis "kassa" - snarare "medelmåttiga." De kanske har element som vissa tycker är jättebra, men som inte den stora massan faller för. Eller så är de bara för "out there" - de flesta människor är tyvärr inte så sugna på helt annorlunda upplevelser, utan föredrar något bekant. Är man äventyrlig så kanske man vill ha något bekant med en twist.

      Radera
    2. Okij, jag ska villigt erkänna jag har dålig koll på Järnringens olika turer.

      Radera
    3. "Undergångens arvtagare" är värd att spela tycker jag.

      Jag tror också som Staffan att spelen är för smala, inte nödvändigtvis dåliga. Det är väl samma sak som med andra kultur-yttringar som böcker och film. Ta Jorune t ex. Jag tror att jag aldrig har spelat det. Däremot har jag ägt det och "läst det". Det är ett av de bästa jag läst och jag gillar idé. Men det måste ju finnas skäl till att det inte blivit spelat.

      Radera
  3. För övrigt är bilden med tillhörande text det i särklass bästa med detta inlägg. Sitter och fnissar på jobbet.

    SvaraRadera
  4. Kanske det bäste med Jorune från vilken bilden är hämtad :)

    SvaraRadera