En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 7 juli 2013

Wexio spelkonvent, en lovande start

St Sigfrid, Spelkonventens helgon?

Igår spenderade jag min tid på Wexio Spelkonvent. Det var en riktigt trevlig bekantskap. Förvisso är det första gången det hålls, och med tanke på hur lite tid som Föreningen Wexio Spelkonvent, den arrangerande föreningen haft att sätta ihop det här så var det riktigt bra. Servicen var god, lokalerna, Katedralskolan, var jättebra för spelkonvent och de arrangemang jag testade var mycket givande.

Under min dag hann jag både med roll- och brädspel och de jag spelade med var verkligen där för att spela spel och stämningen var på topp. Konventet är litet. Jag tror det kanske var knappt hundra besökare, men det gav en känsla av kommande storhet. Orkar arrangörerna organisera detta med mer framförhållning ser jag ingen orsak till att detta inte skulle kunna bli ett riktigt bra konvent. Är själv sugen på att arrangera något nästa år.

Man hade också satsat på något jag länge längtat efter, nämligen en spelloppis. Nu höll arrangörerna i försäljningen där jag önskat att jag kunde köpt en plats vid ett bord. Nu fanns det för lite utrymme för prutande, vilket man kan göra om säljaren själv står där. Finns utrymme för förbättring, men som komplement till alla auktioner tror jag detta är något att fortsätta utveckla.

En fråga man måste ställa sig är dock om Sverige behöver ytterligare ett spelkonvent? jag var lite skeptisk innan, men nu när jag varit i Växjö kan jag verkligen se att det finns utrymme för ett sommarkonvent i Sydsverige. Vilka hardcorespelare vill hänga på stranden?

Gårdagen på Wexio spelkonvent var verkligen lyckad och jag hoppas på en fortsättning nästa år.



4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig Olof!
    Konventet var välorganiserat och hade mycket stort utbud för att vara ett så pass litet konvent.
    Allt fanns representerat: brädspel, rollspel, Magic och figurspel.

    Jag kommer absolut vilja arrangera något på Wexio spelkonvent 2014!

    Utbudet i kiosken var brett bemannat med trevliga arrangörer.
    Loppisen var, som du skriver Olof, ett mycket välkommet inslag samt även en spelbutik(!) - Manticora.se!

    Smyckes försäljning samt virkade nyckelringar i form av bla. R2D2, coola ninjor och svamparna från Super Mario, toppade konventsutbudet av butiker.

    Sommerkonvent i Växjö finns numera i min filofax!

    SvaraRadera
  3. Hmm, man kanske ska satsa på att åka upp dit nästa år... får se till att tajma in semestern bara.

    SvaraRadera
  4. Det hade väl varit riktigt kul om varje år träffades i Växjö, och spelade på konvent? Hade jag tyckt vart suveränt!

    SvaraRadera