En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 18 juni 2013

Rymdklasser

Goa gubbar i rymden

Har funderat på olika raser eller typer man ska kunna spela i mitt rymdspel. Tanken är att man i stort sett bara spelar människor, då rymdvarelser är väldigt ovanliga och sällan speciellt utvecklade. Tänkte mig följande val för en karaktär:

True human
En vanlig människa, förvisso något längre i evolutionen än vad vi är idag.

Mutant
Mutanter finns, men måste vara registrerade. Inte för att man är särskilt misstänksam mot dessa utan för att man är vetenskapligt intresserad av deras utveckling.

Cryo-klon
I områden med liten population, som rymdstationer och avlägsna planeter, har man klonat människor man hittat i cryotankar som inte överlevt sin resa i rymden. Allt för att utöka den genetiska mångfalden. Vissa av dessa verkar ha utvecklat konstiga förmågor.

Cyborg
Cyborger är ofta pensionerade krigsveteraner som deltagit i något vetenskapligt experiment för att skapa bättre rustade soldater, eller arbetare som "byggts om" för att klara speciella krav.

Bioborg
Som en cyborg med den skillnaden att man använt delar från andra levande varelser istället för elektroniska delar. Svåra att skilja från mutanter och kallas ibland för "labrats".

Stjärnbarn / Resenär
Människor födda på rymdskepp och som inte har någon hemplanet. Uppväxta i nollgravitation och/eller konstgjord gravitation har de utvecklats lite annorlunda än andra människor.

Tror att detta ger en variation till karaktärerna som är tillräcklig.



12 kommentarer:

  1. Coola "raser" eller varianter av människan!
    Gillar särskilt idén kring Bioborg och Cryo-klonerna.

    SvaraRadera
  2. Framförallt cryo-kloner har potential att bli coola karaktärer eller upptakt till äventyr.

    SvaraRadera
  3. Håller med Johan. Några tankar om samhälle? Jag får lite intrycket av ett kastsystem. Att "True human" ser sig som lite bättre, lite mer naturligare och lite finare. Var det tanken eller är det jag som tolkar in för mycket?
    Bra bok om ett samhälle, i en värld med mutationer, som stöter ut, eldar upp eller dödar allt och alla som inte är enligt (den nya) Bibelns definition av "the true image of God", är The Chrysalids som jag läste nyligen: http://www.goodreads.com/book/show/826845.The_Chrysalids

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chrysalids? Är de inte de som är mardrömsmonstren i UFO 1 - tafsar de på en av dina gubbar blir den till en zombie, som i sin tur kan göra fler gubbar till zombies, o s v, plus att de är fjantigt snabba så de kan springa över ungefär en halv spelplan och zombifiera dig.

      Radera
    2. Det är mycket möjligt. Men de har inte mer än namnet gemensamt med boken. Inga snabba zombie-tafsare i den!

      Radera
  4. Jag tänker mig nog världen som accepterande mot evolutionen och att man mer fascineras av mutanter. Givetvis kommer de inte att gillas av all fraktioner, men det kommer inte de andra klasserna heller att göras.

    Tror nog att de "finare" människorna mer vill visa att de är evolutionens krona genom sina superba egenskaper som tidigare generationer inte vara nära. Extrem längd, styrka eller intelligens är något man skryter med. Lysande ögon och frätande dregel kanske inte är lika coolt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite där Mutant: UA ligger också - Människan är skapelsens krona genom att de får +2 på alla stats, och har möjlighet att bli bättre på färdigheter samt specialförmågor som visar social status. Mutanter är patrask och underklass. Muterade djur är något av en anomali då de har lättare för sig i samhället - kanske för att de ses som "förädlade djur" snarare än "degenererade människor".

      Radera
  5. Har inte eb vanlig människa plus på grundegenskaperna för att de växt upp i en tuffare värld än den som var före kriget och pesten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en förklaring, men å andra sidan så har mutanterna vuxit upp i precis samma värld...

      Radera
    2. Men när jag läser gamla Mutant, vilken är den version jag har, så upplever jag mutanter som lite fragila. Dessutom har man nog en tanke att mutationerna ska vara det som visar på evolution.

      I mutant finns ju dessutom nedfrysta människor som ska vara lite klenare, men som äger en massa prylar som bonus, som ska jämföras med människorna i den "nya" världen.

      Vilket som. I mitt spel är tanken att man ska ha en ganska avslappnad attityd gentemot olikheter.

      Radera
    3. Tycker fortfarande Bioborg och Cryo-klon verkar coola utmaningar att spela.

      Radera
  6. Har ett äventyr i skallen där cry-kloner spelar en viktig roll. Kanske kan passa en kräsen rollspelare :)

    SvaraRadera