En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 2 juni 2013

Aktuellt på hemmafronten

Nya montern

Livet går vidare som spelbloggare och speldesigner. Har gjort en liten sammanställning av vad som är på gång:

Speldesign
Funderar på att låta glory bli mer centralt i "Pit of the Mutant Gladiators". Kanske kommer spelet i framtiden att mer handla om att få mest glory, och kanske inte så mycket om vem som överlever längst, alternativt ska glory ger mer fördelar i spelet. Därmed vill jag ha ett kort som hetet "Bragg", där man får bonus om man har högst glory och nackdel till den som har lägst.

När arbetet lugnar ner sig lite ska jag på allvar ta tag i "Portal" igen. Dags att göra färdigt introduktionsäventyren.

Galdarbjelke och jag har diskuterat SF-rollspel. Vore kul att göra en liten kampanj som utspelar sig i rymden.

Museum
Har köpt in en ny monter (se ovan). En del nya fynd har också gjorts som snart ska in i museet. Om vädret håller sig mulet och regnigt ska även min samling av Äventyrsspels produkter upp.

Blogg
Har städat i "Hall of Fame" och lagt en länk i menyn till höger. Funderar eventuellt på att göra ett register för särskilt intressanta inlägg. Fortsätt att skriva kommentarer så att listorna lever.

Det var lite om vad som rör sig i mitt spelliv just nu. Ha det gött alla!


18 kommentarer:

  1. Hmmm. SF-rollspel. Vad kom ni fram till? Space Opera, Transhuman space eller Traveller? Vilket är bäst?

    SvaraRadera
  2. Vi tänkte nog inget av dem. Faktum är att jag nog inte vet vad Transhuman space är. Spelsystemet kändes rätt ointressant, men ett äventyr i lite mer skräpig rymd vore kul.

    Portal goes in orbit...

    SvaraRadera
  3. De rymdpel jag har i min ägo är Space master, Star Wars och Traveller. Inga av dessa passar det spel jag vill spela.

    Man kan ju konvertera Gammarauders kanske? :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är intressant att när det gäller film och tv så är science-fiction (förvisso oftast rätt "mjuk" sf) mycket mer populärt än fantasy, men när det gäller rollspel så är det tvärtom, att fantasy är vansinnigt mycket populärt.

    Jag tror tre faktorer är de viktigaste i fantasyns dominans över sci-fi inom rollspelen:

    1. D&D och Midgård. Dessa två alster ger en ganska stabil grund att kontrastera varje specifik fantasy-värld mot. Det är väldigt lätt att säga att "Det är en ganska normal fantasy-värld, men orcherna är mongol-inspirerade, och dvärgarna sysslar mycket med handel och är på många sätt det kitt som binder samman de spridda samhällena." Sf har inte samma bas att stå på, utan varje sf-spel/-setting måste börja från noll och beskriva både invånare, kultur, samt rymdfart och annan teknologi. Det är ganska stor skillnad på Transhuman Space och Star Trek.

    2. Större tolerans för konstigheter i fantasy. Sf förväntas ha ett större mått av inneboende logik, även med superteknologi. Vi vet att teknologi i allmänhet är rätt pålitlig: den gör en viss sak, ibland kan den gå sönder och göra fel men den gör oftast inte något helt konstigt. Magi kan dock motivera avsevärt många fler konstigheter. Det finns en anledning till att TVTropes har sidan "A wizard did it"...

    3. Större möjligheter för individer att spela roll. Med medeltida teknologi så är det inte så stor skillnad mellan en människa (eller dvärg eller alv o s v) och de farligaste sakerna som finns - man kan lätt tänka sig en ensam hjälte som tar sönder t ex en katapult eller liknande. Det är avsevärt svårare för en ensam hjälte (eller en liten grupp) att stoppa en Klingonsk Bird of Prey, en Imperial Star Destroyer, eller en Minbari Sharlin Battlecruiser. Därmed inte sagt att det inte är individers beslut som spelar roll i denna sorts konflikter, men de kräver ofta en massa NPC-ers hjälp för att genomföra besluten.

    SvaraRadera
  5. Problemet med sf-rollspel är ofta, lite som du nämner, att det är svårt att göra bra regler för t ex nollgravitation, 3D-strid och resor som är flera ljusår långa. Det är också svårt att se planeter som planeter och inte en plats stor som en medelstor skånsk by som det enda stället man kan besöka.

    Annars tror jag på uttrycket "Den som tänker först får oftast rätt". De första rollspelen var trots allt fantasy. Det siter i :)

    SvaraRadera
  6. Jag måste f ö säga att jag är lite spänd på hur nya versionen av Coriolis blir. När det kom var min tanke "Ja, det var ju rätt intressant, men det var väl tusan vad spelsystemet blir konstigt eftersom Järnringen inte har förstått hur matematik fungerar." Nu har tydligen Fria Ligan tagit över saker och ting, och ska göra en version baserad på Fate Core.

    SvaraRadera
  7. Har spelat Coriolis en gång och blev inte speciellt imponerad. Kanske hade jag för höga förväntningar. Vi får hoppas det fungerar bättre med Fria Ligan. Sverige behöver ett bra SF-spel

    SvaraRadera
  8. På det lilla vi spelade Coriolis var mina största problem dels "dubbla dubbleringar", och dels "klanten träffar alltid i huvudet."

    Dubbla dubbleringar: När man gör sin rollperson betalar man halv kostnad för förmågor och färdigheter som hör till ens bakgrund och/eller yrke, och dubbel kostnad för allt annat. Det gör att icke-stereotypa saker de facto kostar fyra gånger så mycket, inte dubbelt.

    Klanten träffar alltid i huvudet: Ditt träffslag används även för att avgöra var du träffar. Det betyder att om du är dålig på att skjuta måste du slå jättehögt på tärningarna för att träffa, vilket betyder att du träffar i huvudet. En variant på TORGs glasninja, helt enkelt.

    Sedan var det en hel del småsaker jag irriterade mig på, som hur svårt det var att göra rymdhopp utan Stiftelsens hjälp (som kostar löjligt mycket) - det gör det ju i princip omöjligt att ha ett litet rymdskepp och åka runt utan att följa med karavaner och sånt.

    Jag har funderat lite till och från på att konvertera det till Alternity eller Starblazer Adventures (som är Fate-baserat, om än en lite annan variant av Fate än Dresden Files - tänk ungefär DoD Expert jämfört med Mutant 2), men om Fria Ligan nu ska släppa en Fate-baserad variant så låter jag gärna de göra jobbet.

    SvaraRadera
  9. Kollade mina inventarier. Har givetvis följande spel med:

    Mutant Rymd, Mutant Chronicles och Future World (BRP) med.
    Frågan är hur Ring World ska räknas i det här sammanhanget?

    SvaraRadera
  10. SF är svårt att få till bra, i rollspel. Jag har personligen aldrig diggat Mutant särskilt mycket. Gillar dock väldigt många och olika SF-filmer men ser svårigheterna att få till ett bra rollspelsystem i SF miljö som liknar de olika filmerna (och böckerna som dom så ofta bygger på).
    Det lilla jag läst om Larry Nivens Ringworld ger att Chaosium har gjort ett digert arbete med sitt rollspel med samma namn. Dock så skall detta spel spelas på just Ringworld och inte tänkt att spelarna skall fara omkring särskilt mycket i rymden till andra system etc.
    Det är förmodligen som Staffan och Onkel Olof skriver, allt för svårt att få till en bra koppling mellan spelsystem och SF-värld.
    Balansen i Traveller är just att det så tydligt bygger på en feudal världbild där de olika system är som små stadsstater som man bara kan nå med en veckas Jump som standard.
    Aliens universat kunde ha blivit kul att spela i OM man inte hade gett ut speet med någon form av modifierade Phoenix regler ( eller var det nu var).

    SvaraRadera
  11. Jag är rätt så förtjust i Cyberpunk rollspelet en lite lagom SF variant. Deras Near Orbit och senare Deep Space moduler är riktigt bra. =)

    SvaraRadera
  12. Alltså, nu blir jag lite småsugen på Alternity/StarDrive igen. Det var en rätt fräck setting, med fokus på en sektor som låg rätt isolerat från den stora massan av rymdnationer, och som precis hade återknutit kontakten efter kanske ett sekels isolering till följd av ett jättekrig. Det innebar att världarna i The Verge, som sektorn kallades, hade utvecklats på egen hand rätt länge, och så kommer helt plötsligt de gamla kolonialmakterna tillbaka.

    Jag gillade systemet en hel del också, även om jag nog skulle ta bort/minska den extra svårighetsgraden för att använda medicin-färdigheter på andra arter...

    SvaraRadera
  13. Angående gladiatorerna: Om man börjar skryta låter det väl snarast som hybris och underskattning. Det borde helt klart ge minus.
    Finns det publik i det där gladiator-spelet? Det måste ju vara tryggt med publikstöd (default den med mest Glory), men ibland vänder sig publiken emot dig om du inte levererar (kan finnas en chans att publiken byter sida). Ibland kan det ju vara en fördel att vara underdog (ett underdog-kort ger publikstödet till den med minst glory) . Ibland är pressen så stor på favoriten att det blir en nackdel (ett annat kort som ger minus till den med mest glory). Ibland fixar inte nybörjaren trycket.
    Det kan nog helt enkelt vara kul att blanda in lite "sport-psykologi" i spelet. Rutin är ju inte dumt att ha. Ibland är det bra att vara ung, orädd och naiv.
    Utan att veta allt för mycket om saken verkar det som att Glory nog är bäst som mål eller bara ett värde att använda som skiljemätare. Om det i sig ska ge fördelar kommer det väl bara leda till att den som redan vinner, vinner ännu mer?

    SvaraRadera
  14. Lite hafsiga förslag...

    SvaraRadera
  15. Intressanta förslag. Ska ta med dem i funderandet.

    SvaraRadera