En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 10 mars 2013

Nu har vi spelat Trudvang

Drakar och Demoner?

Då har man provat på att spela Drakar och Demoner Trudvang. När jag skriver detta har jag inte läst regelböckerna, utan bara närmat mig spelet som förstagångsspelare. Jag valde att spela en småblotande Stormepräst. Ett ganska bra val, tror jag, för att få känsla för spelreglerna. Fick testa på att använda både stridssystemet och gudaförmågor.

Lite övergripande kan jag säga att spelet verkar väl genomtänkt och vissa avseende väldigt klurigt. Nu finns det inga grundegenskaper längre, utan allt verkar baseras på det i karaktären som sticker ut i jämförelse med andra. Man har fördjupningar och specialfärdigheter, och man beskriver karaktärsdrag som är särskilt utmärkande. En god idé, med tanke på hur liten betydelse grundegenskaperna fått i de gamla upplagorna av D&D som gavs ut av Äventyrsspel.

Striderna verkar vara uppbyggd på att man fördelar sina stridspoäng på olika färdigheter. Man kan alltså välja att öka värdet på t ex parad, när det passar, mot att andra handlingar blir svårare. En spännande och smart idé, men med tanke på alla specialförmågor och taktiska finesser, skulle det vara spännande att göra en strid mellan två stora och vältränade grupper. Något säger mig att det då kan bli rörigt för SL att hålla reda på vem som gör vad, när och med vilket färdighetsvärde. Men så länge man gör det enkelt för sig fungerar det bra. Önskar också någon sorts bonus för den som lägger mer än 20 på sitt FV. Mitt matematiska, om än något opålitliga, matematiska sinne räknade snabbt ut att man inte bör lägga mer stridspoäng än 19 på en handling eftersom man naturligt fumlar på 20. Kanske skulle alla poäng man lägger över 20 bli minus på motståndarens parad (litet förslag).

Annars fungerar färdigheter och förmågor väl, och jag kände att min karaktär hade mängder med personlighet, vilket alltid är roligt. Därför måste man säga att Riotminds, som gjort Trudvang, lyckats riktigt bra. MEN, och det finns alltid ett "men", varför kallar man det här spelet för "Drakar och Demoner"? Jämför man med Äventyrsspels gamla utgåvor finns nästan inga likheter alls. Spelet håller som egen produkt, och för mig som gammal 1st edition fan, känns det lite patetiskt att detta har samma namn som ett av mina favoritspel.

Efter ett speltillfälle ger jag spelet "Trudvang" 7 goda rökringar, men spelet "Drakar och Demoner 7.0" får bara 2 eftersom detta INTE är Drakar och Demoner.

Således talade den gamle Onkeln.

2 kommentarer:

  1. Anledningen till att de kallar spelet "Drakar och demoner" är väl för att snylta på ett etablerat varumärke, som det råkat skaffa rättigheterna till för just det syftet. Jäkligt trist, och helt orimligt för den som är mer konstnär än kapitalist :)

    SvaraRadera
  2. Så är det, och det bler extra onödigt då Trudvang faktiskt är ett bra spel i sig själv.

    SvaraRadera