En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 1 april 2012

Det lärande rollspelen...

Tänk vad man lärt sig genom åren.

Mycket kan sägas om att spela rollspel, men nog är det lärorikt på sitt sätt. Hade inte kunnat så mycket om myter, historia och medeltida vapen om jag inte spelat alla dessa spel. Man har också blivit en fena på statistik och kombinatorik genom rollspelandets matematik, men mest har man nog lärt sig en massa engelska.

När min sambo, som är engelsklärare, och jag träffades blev hon imponerad av hur många synonymer för trollkarl jag kunde på engelska. Själv kunde hon bara två.

Satt igen för att se hur många det kunde bli och här kommer listan:

Magician, Mage, Magic user, Warlock, Necromancer, Illusionist, Wizard, Spell caster, Animist, Enchanter,  Spell weaver, Sorcerer, Wich doctor, Medicin man, Shaman.
Sen har vi de religiösa magianvändarna:
Cleric, Priest, Healer, Druid, Preacher, Clerc, Minister, Monk, Paladin, Templar

Det värsta med den här listan på 25 olika yrken som utövar de högre konsterna, är att jag nog glömt någon. Hjälp mig gärna.

Nästa gång ska vi ta listan på alla mytiska varelser man vet hur man ska bekämpa i rollspelsvärlden.

3 kommentarer:

  1. Magus, heter det i en bok som jag håller på att läsa nu. Plural magi. Enligt wikipedia har de orden något med zoroastrismen att göra annars.

    SvaraRadera
  2. Då har vi 26 synonymer. And counting...

    SvaraRadera
  3. Kom samtidigt på två av de feminina versionerna:
    Witch och Wicca

    28...

    SvaraRadera