En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 25 november 2013

På hemmaplan

Det tar sig

På hemmafronten vilar ingen på hanen. Just nu håller jag på att "trimma" mitt rymdrollspel. Jag har lagt till en grundegenskap till nämligen Insikt, som också kommer att vara kortbaserad. Resten av grundegenskaperna har jag tagit bort. Perception får bli en färdighet så länge.

Det kommer också att bli färre färdigheter med fasta värden för att öka upp hastigheten i spelet lite.

Det blir lite andra förändringar med. Bland annat kommer strider inte att ha handlingar som tidigare. Man gör en stridsberättelse där kort går före andra handlingar och vilken handling du gör avgör hur mycket du hinner med baserat på tabellen för hur man lyckas. Vill du skjuta m,ed din pistol och slår en effekt på 4 så kan du antingen skjuta fyra skott eller leverera ett som ger mer i skada, eller en kombination.

* * *

Efter att jag hittat mitt gamla rollspel "TÅG" blev jag sugen på att göra ett nytt julspel att sprida på bygden. Det blir ett fantasyspel, så klart, som går ut på att bygga rätt party för rätt äventyr. I strid avgörs utgången av vilka karaktärer man har. Magikern dör alltid först av fällor och Dvärgen dör först i skogen. Ja, ni förstår nog.

Om det blir en lika stor succé som TÅG återstår att se.

Det var det för nu…




3 kommentarer: