Lindybeige är rätt rolig, och har en rollspelssmak som passar en stor del av publiken på den här bloggen (m a o: han gillar Runequest och inte D&D :) ).
Han har bl a en serie om tre videos eller så om forntida belysning, framför allt hur dumt det är med facklor.
Från RQ 1st till 3rd är det enligt min mening en utveckling i rätt riktning. Även RQ 6th är en variant av de omarbetade nya versionan av BRP och inte så pjåkiga. =) Jag är ju som Staffan påpekar en Glorantha fan, och där funkar RQ 3 väldigt bra för mig.
Själv tycker jag MRQ2 regelmässigt är bättre än RQ3, men jag förstår att för de som sätter likhetstecken mellan RQ och Glorantha så är det problematiskt. Regelmässigt så är enda problemet jag har med MRQ2 att man gått åt fel håll gällande kroppsdelar - man har helt tagit bort totala KP, och har bara KP i kroppsdelar.
Om man tvunget ska ha kroppsdelar föredrar jag Mutant: Undergångens arvtagares metod. Får man en smäll på mer än halva totala KP så blir kroppsdelen utslagen, och på mer än hela KP blir den permanent kaputt med reservation för superteknologi. Men man ackumulerar inte skada i kroppsdelarna, utan endast totalt.
Men i allmänhet föredrar jag att spela helt utan regeltekniska kroppsdelar, utan att låta dem vara beskrivning av skadan. Skjuter du någon och ger en fjuttskada så tog det i armen eller vaden eller något sådant. Crittar du och slår bra på skadan, ja då fick han kulan i huvudet eller centralt i bröstkorgen.
Lindybeige är rätt rolig, och har en rollspelssmak som passar en stor del av publiken på den här bloggen (m a o: han gillar Runequest och inte D&D :) ).
SvaraRaderaHan har bl a en serie om tre videos eller så om forntida belysning, framför allt hur dumt det är med facklor.
Man kan ju vara glad att rollspelen utvecklats sedan dess. Och det gäller även D&D.
SvaraRaderaInget fel i att gilla RQ, även om inte just det spelet kanske har utvecklats till det bättre :)
SvaraRaderaFrån RQ 1st till 3rd är det enligt min mening en utveckling i rätt riktning.
RaderaÄven RQ 6th är en variant av de omarbetade nya versionan av BRP och inte så pjåkiga.
=)
Jag är ju som Staffan påpekar en Glorantha fan, och där funkar RQ 3 väldigt bra för mig.
Själv tycker jag MRQ2 regelmässigt är bättre än RQ3, men jag förstår att för de som sätter likhetstecken mellan RQ och Glorantha så är det problematiskt. Regelmässigt så är enda problemet jag har med MRQ2 att man gått åt fel håll gällande kroppsdelar - man har helt tagit bort totala KP, och har bara KP i kroppsdelar.
SvaraRaderaOm man tvunget ska ha kroppsdelar föredrar jag Mutant: Undergångens arvtagares metod. Får man en smäll på mer än halva totala KP så blir kroppsdelen utslagen, och på mer än hela KP blir den permanent kaputt med reservation för superteknologi. Men man ackumulerar inte skada i kroppsdelarna, utan endast totalt.
Men i allmänhet föredrar jag att spela helt utan regeltekniska kroppsdelar, utan att låta dem vara beskrivning av skadan. Skjuter du någon och ger en fjuttskada så tog det i armen eller vaden eller något sådant. Crittar du och slår bra på skadan, ja då fick han kulan i huvudet eller centralt i bröstkorgen.
Kul! Jag har haft honom som Lindy Hop-lärare.
SvaraRadera