En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 17 november 2013

Det där med kort V

Jodå

Har inte bloggat här på länge då jag varit rätt upptagen med att skriva på mitt rymdspel. Vi skulle ju speltesta att använda kort i ett rollspel, så det har tagit lite tid att fundera på och skriva alla dessa kort.

Jag valde att ha tre grundegenskaper som baserade sig på kort. Dessa var gradera från 1-4 och man kunde ha upp till tre kort per grundegenskap. Varje kort hade en eller flera effekter med. Deta kunde vara bonusar på färdighetsslag men också öppna effekter som t ex "du får en insikt", "Bullseye!" eller "Du håller ena flanken i tre rundor". Givetvis var det bättre effekter på de kort med höga grundegenskapsvärden. För när man slängt ett kort minskar man sin egenskap med samma värde, och man får inte ett nytt kort förrän man sovit 8 h. Därmed ställs man inför valet: Behålla ett bra värde eller spela en bra effekt.

Generellt sätt måste jag säga att detta fungerade över förväntan. När spelarna väl började använda sina kort så speedade detta upp spelet enormt och gav lite oväntade vändningar. Det var också roligt som spelledare att bemöta alla påhittiga förslag som spelarna kom med. "Jag får något svårt att se lätt ut" kontrades med ett "Alla lyder min order" och så vidare. Något bisarrt men det fungerade.

En annan sak som jag tänkt på innan, och som tidigare spel visat, är att det är bra om korten har många alternativ. Ett bra kort har många "eller" och "och" på sig. På det sättet kan de ofta användas som raka lösningar eller som grund för en kreativ idé.

Det jag ska ta med mig, förutom att utveckla korten mer, är att det övriga spelsystemet kanske inte klickade 100% med korten. Jag använde samma system som till "Weathermakers Club" och i och med korten var det mycket på karaktärsbladet som kunde tas bort eller göras om.

Men första speltestet visar ändå att kort kan ha en viktig och rolig del i ett rollspel (se tidigare debatt). Så det lär bli en fortsättning…




4 kommentarer: