En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 24 september 2013

Nygotik

Vattentornet i Landskrona. Nygotik.

Skräck är en svår genre och många gånger har ämnet tagits upp i den här bloggen. Så klart är ju gothic horror den stora favoriten och efter den vampyrvåg som svept över världen måste man säga att den fått en stor revival.

Men när de första skräckhistorierna i den här genren skrev så var de moderna och nytänkande. Mary Shelly skrev om elektricitet och Stoker om klamydia. Stora saker för sin tid och inte så mossiga som vi ser dem idag. Men det väcker tanker hur det skulle se ut om de var skrivna idag. Vilka nymodigheter skulle bli mossiga monster i morgon? För visst inspirerar det till nya speltänk också.

Givetvis skulle genteknologin vara given i sammanhanget och kanske miljökatastroferna med. Jag, däremot, drömmer om att skriva en skräcknovell om någon som hittar en jushkaparek som sprider skräck i förorten. Donky rap can never be wrong.

Om 150 år kanske ungdomar romantiserar över att vara jushkapariks i olika klaner som bekämpat varandra i tusentals år. Kanske inte.

Genteknologin kanske är bättre trots allt...



9 kommentarer:

  1. Ja det är ju svårt att veta men allt brukar ju går igen, så även kanske nygotik, i annan skepnad (som du skriver). Själv så tror jag att vi inte sett allt från den senaste Zombie-vågen och framför alt har nog heller inte Steampunk hunnit blomma färdigt ännu.
    Modet och musiken går ju i vågor och kommer tillbaks med nästan kusligt jämna mellanrum (små variationer). Vamyrism-vågen har väl knappt hunnit skölja färdigt över oss förrän man inom bok (och i viss mån serier världen) hade hoppats på en våg av Änglar & Demoner. Denna uteblev dock och som vi som besöker SF-bokhandeln ofta så kom istället Steampunk med en väldig kraft.
    Det som inte riktigt har haft sådan peak är väl något som jag och Staffan faktiskt pratade om på vägen till Broby nu senast: Blixt Gordon ! Andra teman är ju ex. pojk-drömmarna om Tarzan och så kan det ju faktiskt komma en "ny" Western trend eller varför inte en mix av Western/Japan/Punk ?
    Allt är möjligt...även jushkaparikspunk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag skriver Blixt Gordon, så tänker jag på hela den Genren. Lite Buck Rogers, lite Rocketman och förstås mycket på Kejsare Ming av Mongo!
      =)

      Radera
    2. Mer retro-scifi åt folket!

      Radera
  2. Eller varför inte Azenth-skräck?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, givetsvis!
      Det kommer att komma stort nu, läste om det på en av mina favvorit bloggar!

      Radera
    2. Kanske inte vår normala stil, men skulle kunna bli något nytt.

      Radera
    3. Nä, inte min kopp The precis, eller kanske jag skall säga kopp Java =)

      Radera
  3. Skrev Bram Stoker verkligne om klamydia?

    SvaraRadera
  4. Fel av mig.
    Syfilis ska det vara :)

    SvaraRadera