En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 6 september 2013

Marvel. Bäst på film

Ännu en hyfsad film om Marvel-universat

Såg "Ironman 3" häromdagen. Filmen var riktigt bra, och egentligen borde jag nog skriva en riktig recension på den. Men vilket som, så kom jag att tänka på TSRs Gamla "Marvel Super Heroes" från 1984, som var ett något nytänkande, men totalt osbelbart rollspel.

Jag har sedan länge sålt mitt exemplar vidare, men tänkte forska lite i systemet, som jag minns handlade om att man fick egenskaper med spännande namn där "amazing" var sämre än "unearthly" men bättre än "normal". Sedan skulle man kolla en massa tabeller för att försöka ta reda på vad man egentligen skulle slå på en tärning. Helst skulle man använda lite pappersgubbar också. Blev ungefär så roligt med.

Jag insåg efter lite forskningsarbete att Marvel Super Heroes ska man läsa om i serier eller se på film.


Fotnot
Det har kommit ut nya utgåvor med rollspel som utspelar sig i Marvels värld. TSR tappade rättigheterna i slutet på 80-talet. Hur dessa senare utgåvor är får jag återkomma till.

10 kommentarer:

  1. Jag gillade Ironman 1 & 2, tyckte faktiskt att 3an var en lite sämre. Lite tråkigt med den som avslutning på Ironman triologin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte trean var helt ok. Tvåan upplevde jag nog som lite segare.

      Radera
    2. Jag har sett bättre avslutningar på triologier i vart fall =)

      Radera
    3. Säger inte emot dig på den punkten. Vem minns inte Matrix t ex :)

      Radera
    4. =) Cyberpunk med svarta rockar och solglasögon funkar alltid1 Lite som med konceptet, Ninjor, funkar oftast också väldigt bra. =)

      Radera
  2. Jag har bestämt för mig att TSR på 90-talet gjorde ett till Marvel-spel baserat på samma system som i Dragonlance 5th Age, alltså att man på något vis använde kort i stället för tärningar. Jag är osäker på om de hade tappat licensen och skaffat en ny, eller om det var en förlängning på samma licens. Oavsett vilket så blev det ingen större hit - DL5 var ingen höjdare till att börja med, och det funkade inte bättre till superhjältar.

    Det fanns ett par saker att gilla med original-Marvel-spelet:

    1. Grundegenskaperna hette Fighting, Agility, Strength, Endurance, Reason, Intuition, och Psyche. Tillsammans blir det FASERIP.

    2. I stället för att mäta stats i detalj så använde man tämligen breda kategorier: Feeble, Poor, Typical, Good, Excellent, Remarkable, Incredible, Amazing, Monstrous, och Unearthly (plus Shift 0, X, Y, och Z om man har någon tillfällig modifikation, samt Class 1000, 3000, 5000, och Beyond för saker i Galactus viktklass). Thor är starkare än the Thing, som är starkare än Rogue, som är starkare än Spider-Man, som är starkare än Sunspot, som är starkare än Captain America. Vem är starkast av Thing och Colossus? Vem vet, de är så nära varandra att det är irrelevant.

    3. En stridsrunda är en bildruta lång.

    Men på det stora hela har du rätt i att systemet var rätt hemskt.

    Ett modernt men rätt regelintensivt superhjältespel är Mutants & Masterminds, som ursprungligen är baserat på d20 men som har muterat (häh!) rätt långt från källan, och är ett poängbaserat system. Man köper krafter och annat för X poäng per nivå, och kan modifiera krafter rätt ordentligt med olika tillägg och nackdelar.

    En snygg sak är att det går rätt lätt att göra rätt flexibla superhjältar, då ett av tilläggen man kan köpa till en kraft, för en ynka poäng, är "Alternate Power," som då representerar ett annat sätt att använda samma kraft. Säg att man har kraften "kontrollera och generera ljus." Vad kan man göra med det? Rätt grundläggande kanske man kan använda det som en laser för att skada och en ljusblixt för att blända. Lite mer avancerat kan vara att skapa hologram eller att göra saker osynliga. I många spel hade man fått köpa det här som fyra olika krafter, vilket förmodligen hade varit dyrt. I M&M köper man i stället t ex Blast (den allmänna "gör skada på avstånd"-kraften), och förstärker den med tre Alternate Powers. Man kan då inte göra dessa olika saker samtidigt, men du kan göra antingen eller.

    Det riktigt snygga är att man för en hjältepoäng (som man i grund har en av per spelmöte, men kan få fler om man råkar i knipa eller gör coola saker, och man kan även ha en förmåga att man startar med fler) tillfälligt kan köpa en Alternate Power - man använder helt enkelt sin kraft på ett nytt och oväntat sätt. Vår ljuskontrollerande hjälte kanske experimenterar med att skapa subliminalt blinkande ljus som hypnotiserar någon. Marvel hade ju en liknande grej med Power Stunts, men de känns mycket mer tillgängliga i M&M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns jag hade den där gula bas lådan och någon mer blåaktig "advanced" låda. Kom aldrig riktigt in i systemet. Jag försökte köra ett två delat äventyrsscenario med Secret Wars som tema. Ni minns kanske då Marvel ville "hotta" upp bla Spider Man med en ny dräkt?
      Det var väl en ..sådär bra idé. =/ Vi kom inte så långt ...

      Ja minns att jag även hade ett suplement med/till Dr Strange som var rätt coolt. Alltid facinerats av Marvels värld med magi kontra superkrafter och Psionics. Massor av olika krafter, spells och mystiska företelser, som ändå på något vis faller sig helt naturligt i Marvels konceptvärld.

      Serier figurer är spännande, men jag minns det var rätt svårspelat att i ett rollspel axla sin favorit hjälte.

      Radera
    2. Tror det fungerat bättre som brädspel.

      Heroclix var rätt ok att spela.

      Radera
    3. Jo, med Heroclix fick man lite hjälte känsla, det funkade.

      Radera
  3. Det har kommit rätt många superhjältespel sedan 70-talet. Det enda jag har för tillfället är "Super world" som är basic roleplaying, men man kan ha superhöga stats på sin karaktär.

    SvaraRadera