En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 31 maj 2013

Alltid en chans

Bra på ett kasst vis

Jag gillar att spela Rolemaster/MERP. Varför kan man fråga sig då spelsystemet är krångligt och egentligen ganska dåligt. Även MERP (Middle Earth Roleplaying Game) som är en förenkling av Rolemaster är inte riktigt direkt mot spelaren.

MEN få spel ger och andra sidan spelaren känslan av att alltid ha en chans. Rent teoretiskt kan man slå ihjäl en drake på ett slag med en tesked, även om sannolikheten är låg. Anledning till detta är att man slår en openended D100 när man slår för sina färdigheter. Det betyder att på ett slag på 96-100 får man slå igen och addera resultaten. Slår man 96-100 på andra slaget fortsätter man att slå, vilket kan ge extremt höga värden. Detta jämförs sedan på en tabell, och sedan ser man hur bra man lyckas. Krångligt och kul. Det kräver att SL och spelare kan sina tabeller för att spelet ska flyta väl, men när man gör det där fantastiska är det värt det

Annars är det bästa slaget jag slagit i något rollspel är i Drakar och Demoner Expert där jag en gång slog tre ettor i rad. En chans på 1 på 8 000. Det var också rätt häftigt...


4 kommentarer:

  1. Rolemaster är ett av få spel som vår spelgrupp aktivt har ratat. Det är många spel där SL tröttnat, men Rolemaster är ett av få (tillsammans med D&D 4e) där vi kollektivt sagt "Näe, det där funkar ta mej tusan inte."

    TORG har f ö också öppna slag. Rollpersoner och andra "possibility-rated" personer får slå om och lägga till på 10 och 20 på d20 om de har färdigheten ifråga, och vanliga plebejer eller viktiga personer som inte har färdigheten får slå om och lägga till på 10. Vanligt folk utan rätt färdighet får finna sig i att inte ha öppna slag, men de räknas å andra sidan inte :)

    TORG har vi för övrigt också bangat från efter bara en spelomgång, men då för att rollpersonerna totalt kraschat äventyret genom att angripa en polisstation...

    SvaraRadera
  2. Just det, TORG hade ju till och med en extrabonus för höga öppna slag. Slog du 60+ under en dramatisk scen kunde du (eller någon annan) spela ett Glory-kort som hade två effekter: Dels fick alla 3 extra possibilities i slutet av äventyret (kombinerade hjältepoäng och XP), och dels så hade du ett hjältedåd du kunde berätta för lokalbefolkningen om och fylla dem med hopp, vilket ökade deras chanser att inte explodera om/när man tar bort den invaderande verkligheten från området.

    SvaraRadera
  3. Finns egentligen rätt många spel med openended. Borde inte World of Darkness systemet höra hit med?

    SvaraRadera
  4. Jag älskar Rolemaster. Tillsammans med Basic Roleplaying är de hörnstenarna i rollspels universum. =)

    SvaraRadera