En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

torsdag 14 februari 2013

Spännande världar

Ring World. En av de mer spektakulära världar som skapats

Det har gjorts många spännande världar till fiktion och rollspel. Eller så har man skapat världen, och sedan har rollspelen tagit över. Här har jag beskrivit några av de mer fantasifulla:

Disc World (Terry Prachett)
Denna fantasyvärld som skapats av Prachett består av en platt skiva, som hålls upp av fyra elefanter som i sin tur står på en jättelik sköldpadda som simmar genom universum. Det finns teorier om att sköldpaddan letar efter en annan sköldpadda för att para sig. Ett fenomen som kallas för "Big bang"

Ring World (Larry Niven)
En väldigt stor ring. Ja kanske den största ring man sett i ett rollspel, och som inte ens lössen lyckats mäta. Världen är placerad inne i ringen*. Världen kom till i en serie med science fiction-böcker, men är kanske mest känd i rollspel, och ett datorspel tror jag.

Dark Sun (AD&D)
En värld där det nästan inte finns något vatten, öken alltså, men som ändå lyckas befolkas av mer eller mindre flintskalliga fantasyvarelser. Till och med haven är av damm, silt. Kanske den bästa världen som skapats till AD&D

Midgård (Nordisk mytologi)
Lite löst kan man säga att världen är ett träd. Mer än så behöver man inte säga.

The Floating Vagabond
Denna värld, till rollspelet med samma namn, består av en bar, vilket nog måste ses som en av de mer märkliga världarna. Till och från den här världen kan man ta sig till alla andra världar, vilket inte gör den lika speciell. Spelet var i alla fall först med rymdnazister, om det nu är en bedrift.

TÅG
I tåg finns det ingen värld alls. Riktigt mysko...

*omskrivet efter lite debatt :)

14 kommentarer:

  1. Nu har jag haft tid att läsa TÅG - episkt.

    Dock trodde jag att Ring World var större, ett "lusår" kan väl inte vara så långt eller... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det kan tyckas som om ett lusår inte är så långt, men då löss inte har begrepp om tid så blir det enormt långt :)

    SvaraRadera
  3. Jo många trevliga världar blir det i rollspelen.

    Dock är inte Ringworld riktigt så lång som 80 ljusår, om det nu var en felskrivning. Ringworld är som sagt väldigt stor, ytan på ringens insida har beräknats till ca 3 miljoner gånger den totala ytan på jordklotet, vilket i mina ögon är väldigt stort.

    Dark Sun gillar jag verkligen men tycker nog att Ravenloft som utvecklades från att varit två äventyrs moduler (I6 & I10) till en egen liten värld, faktiskt är strået vassare och kanske den bästa av världar till AD&D.

    SvaraRadera
  4. ...fast bäst är nog ändå, Glorantha! =)

    SvaraRadera
  5. Nä, så stor är inte Ringworld, de där lusåren verkar rädda skribenten till slut.

    Är inte Glorantha egentligen drakarnas dröm, eller vissa varelser eller bitar av den? Väldigt flummigt i sammanhanget :)

    SvaraRadera
  6. Ja vad Glorantha verkligen är få de lärda tvista om. Det är just det som jag gillar med Glorantha, att det finns lite olika världsbeskrivningar, olika kulturer har olika förklaringar och alla blir liksom lika rätt. Jag har läst någonstans att just världen är de riktiga drakarnas dröm bild, och på något ställe att dom lever i världen men att deras drömmar skapar en drömdrake som far omkring i världen och härjar. Som sagt olika skapelse myter beroende på vilken kultur du kommer från i Glorantha, lite som vår egna värld.

    Om några månader kommer det två samlingsvolymer och en kartbok till just Glorantha, som kanske kommer kasta ett större ljus över denna fantastiska fantasy värld.

    SvaraRadera
  7. Flummig som som sagt. Typiskt Glorantha :)

    SvaraRadera
  8. En lite udda sak med Dark Sun är att den beskrivna delen av världen är rätt liten - den reviderade versionen av boxen täckte en yta ungefär lika stor som Spanien, och originalversionen ungefär en fjärdedel av det.

    Den mest geografiskt udda settingen till D&D måste nog ändå vara Planescape som utspelar sig i hela D&Ds multiversum med fokus på staden Sigil. I mitten av planet Outlands, som ligger i mitten av de Yttre Planen och därför är neutralt, finns det en oändligt hög bergspira. Precis ovanför toppen av denna spira (jag vet, deal with it) finns en stad som är byggd på insidan av en torus (en väldigt liten version av Ringworld). Det går inte att ta sig ut eller in ur staden annat än genom portaler.

    Sedan fanns ju Mystara också, som verkade rätt normal vid första anblicken men som var ihålig. Insidan användes som ett antropologiskt museum av gudarna - när ett folkslag/ras/nation höll på att dö ut så plockade de in ett urval av dem på insidan.

    SvaraRadera
  9. Japp, AD&D har verkligen också sin beskärda del av "flummiga" världar. Planescape är verkligen både bisarr och samtidigt helt fantastisk. Jag gillade verkligen dataspelet man gjorde på Planescape, och åter igen är man där, AD&D blir kanske bäst som dataspel? =)

    SvaraRadera
  10. Ibland undrar jag vad de rökte när de hittade på en del av de där världarna...

    SvaraRadera
  11. Det värsta är att vi vet att så var fallet i skapandet i minst en av dem ;)

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Så hur många rökringar blir det...

    SvaraRadera
  14. Svårt att ge rökringar för världar. I alla fall i den här kategorin. Mest röringar (7)får världen "Wormwood", som skapades till Rifts. En planet som lever, måste vara den konstigaste, och faktiskt häftigaste, av alla konstiga världar som gjorts :)

    SvaraRadera