En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 9 februari 2013

Var det bättre förr?

Mer, mer, mer, mest!

Brukar tycka att moderna spel är mycket yta och lite innehåll. Att det är så lätt att göra snygg layout billigt att spelvärdet kommer lite vid sidan av. I samma anda tänker man att det var bättre förr. Numera tror jag inte att man kan dra så snäva slutsatser.

I Chaosiums ungdom lär man ha tänkt ungefär så här: Om man tar riktigt mycket dåligt och gör det ännu mer, så kanske det blir bra. När första Rune Quest kom ut (1978) så producerade man snabbt tre supplement med namnen "Trolls and Trollkins", Militia and Mercenairies" och "Creature of Chaos". Dessa är riktigt dåliga och innehåller bara framslumpade NPCs, inte mycket annat.

Märkligt nog var man vid den här tiden beredd att betala en del av sin veckopeng för att köpa dem, och på något sätt gav nog detta Chaosium blodad tand, för 1980 kom boken "Foes" ut, som innehåller ännu mera framslumpade NPCs. 1 200 st! Så mycket kvantitet och nästan ingen kvalitet.

Idag är de lite roliga att läsa, och har väl sin plats i rollspelshistorien, men de ger inga bestående intryck.

Så allt var inte bättre förr...


2 kommentarer:

  1. Jag har för mig att Traveller 4 (andra halvan av 90-talet) hade en bok som bara var sida efter sida med mestadels framslumpade sektorer, subsektorer, och planeter i Traveller-format (8 pseudohex-siffror plus lite extra koder, så varje värld får plats på en egen rad). Dessutom var det tydligen någon bugg i algoritmen som genererade UWP:erna, så de två sista siffrorna som förvisso är beroende av varandra blev i stället identiska.

    Så den där grejen med slumpgenererade produkter hängde kvar ganska länge.

    SvaraRadera
  2. Kanske något för Olof Lindqvist Games att ta upp igen :)


    Kanske inte

    SvaraRadera