En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

torsdag 28 februari 2013

Orcher, ett måste...

Grönt ska det vara

Egentligen tycker jag att en riktig dungeon ska innehålla orcher. För de har ju bara en egentlig roll, nämligen att ta mycket stryk. Helst ska de vara många och ledas av en något smartare orch vid namn Krsshht eller Chrodd, som givetvis också ska ha en massa stryk.

Väl färdig med den tanken börjar jag fundera på vilka kända dungeons som faktiskt har orcher. I Glorantha finns inga orcher, även om äventyrsmodulen "Griffin Mountain" i vissa upplagor har dessa varelser med. Detta innebär att nästan inga RQ-äventyr har orcher. Faktum är att de även är ganska få i äventyr till Drakar och Demoner. Tror det är i "Helvetesfortet" som de faktiskt förekommer i riklig mängd, men det äventyret är inget att ha för övrigt.

AD&D har jag spelat ganska lite, men kan aldrig minnas att jag träffat någon orch. I MERP finns det gott om orcher, men där är de rätt dödliga, så dem vill man helst inte träffa utan Boromir. I Warhammer finns det gott om orcher på slagfältet och som spelar  fotboll, men man ser dem i väldigt få äventyr. I Doomstone-kampanjen ska man försvara ett kloster mot en hel armé orcher, vilket känns befriande och väger upp den övriga avsaknaden.

Hade tänkt utse det ultimata äventyret med orcher, men kom inte på något som jag kände riktigt för. Får bli nästa projekt att skriva detta äventyr.

5 kommentarer:

  1. Orcher i all ära - jag håller med - Orcher är en av standard monstrena som finns med på i princip alla slump mötes tabeller - men ändå känns dom sällsynta på något vis.
    Goblins, Kobolder, Troll, Jättar och en och annan Beholder har man tampats med i AD&D men Orcher har det varit färre med.

    I RQ lyser dom med sin frånvaro - vilket är skönt för där finns det så många andra väsen att bråka med.

    I Drakar och Demoner så har jag dock stött på dom, men som Onkel skriver i rätt få antal med tanke på hur mycket man ändå spelat det spelet.

    Träffat på deras motsvarigheter i HÂRN, Kusinerna i Shadowworld, MERP, WFRP men överallt så verkar dom ändå på något sätt som lite för intelligenta och lite för smarta i sina bakhåll än vad jag har föreställt mig dom.

    SvaraRadera
  2. Night Below, ett megaäventyr (level 1-15) till AD&D2 har rätt gott om orcher i början. Annars är nog goblins och kobolder vanligare. Det känns som om många nybörjaräventyr startar med en dungeon fylld med goblins eller kobolder, och när den är klar så har man gått upp till level 2 eller 3 och då är inte orcher riktigt relevanta längre.

    I D&D3 så polerade de humanoiderna lite, så att i stället för att både orcher och hobgoblins är Lawful Evil och är halvorganiserade "soldat"-typer så blev hobgoblins mer renodlat organiserade, och orcher mer primitiva vildar som dessutom är Chaotic Evil. Det kan vara därför orcherna även lyser med sin frånvaro - det är lättare att använda hobgoblins i ett fort eller liknande, medan orcher snarare hör hemma i en by. Det är förmodligen därför som det mest hyllade mega-äventyret till D&D3, Red Hand of Doom, fokuserar på hobgoblins som stommen i Den Onda Armén.

    I D&D4 så såg de till att sprida ut de humanoida monstren lite mer, vilket förmodligen hade gjort orcher mer relevanta. Kobolder och goblins är level 1-4, hobgoblins och orcher level 3-8, gnolls 5-8, och ogres 8-11. Dock var själva spelet inget bra, så det blev inget av med det.

    Apropå andra spel med orcher så finns ju Warcraft-spelen med World of Warcraft i spetsen. Där dräller det av orcher överallt, av mer eller mindre ond typ. Första Warcraft-spelet hette till och med "Warcraft: Orcs and Humans".

    SvaraRadera
  3. På 80-talet gjorde en kompis ett äventyr till DoD som hette Orchborgen, en borg med massor med orcher i som vi slog ihjäl. I ett rum stötte vi på två orcher som"hånglade".
    En vild diskussion bröt ut om detta och huruvida det fanns kvinnliga orcher.
    Homosexualitet "existerade" inte i vår begreppsvärld på den tiden.
    Det kanske hade passat bättre i dagens hen debatt.
    Queer orcher :-/
    Det är nog mitt konstigaste rollspelsminne.
    Den allmänna uppfattningen var annars att orcher växte som svampar ur jorden.

    SvaraRadera
  4. Orcher är inte queer, det är alver som står för det.

    Känns lite skönt att det inte bara är jag som saknar orcherna lite :)

    SvaraRadera
  5. Ja just det ja, Spelljammer hade ju sin egen variant av orcher: Scro. Det var ättlingarna till ett gäng orcher som en gång i tiden hade kommit på att det där med att vara vildsinta barbarer inte var så klyftigt i det långa loppet (efter att ha fått storstryk av alver i ett interstellärt krig), och i stället blivit allmänt smarta och hårda.

    I Dark Sun så var orcherna så klart utplånade för ett par tusen år sedan, tillsammans med gnomer, goblins, kobolder, och ödlefolk.

    SvaraRadera