En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 20 februari 2013

Det där med rustningar

Jabbaplast i sin högglans?

Det där med rustning i rollspel är lite svårt. Då menar jag inte bara den eviga diskussionen om hur gott man sover i en ringbrynja, utan om hur mycket skada en rustning verkligen tar upp och på vilket sätt. De flesta rollspel gör det enkelt. Ju tyngre rustning desto mer skada tar den upp och så klart gör den karaktären långsammare och klumpigare med. Enkelt och praktiskt.

I Hârn gör vapnen olika skadetyper, och en rustning har tre olika värden beroende på om vapnet är av kross-, stick- eller eggkaraktär. Ganska smart, men som så mycket annat i realistiska rollspel, ganska omständligt.

I Stormbringer har rustningarna ett värde baserat på ett tärningsslag. Olika absorbtion vid olika attacktillfällen. Också ganska smart, men det blir ett tärningskast extra, vilket inte uppskattas av alla. En annan sak som är bra i Stormbringer är att rustningar har en skadepoäng. När de tagit tillräckligt mycket stryk faller de isär. Kräver en reservrustning som ingen orkar bära på.

I AD&D har man inget direkt rustningsvärde, utan en chans att bli träffad utan att rustningen gör skada, tror jag. Lite klurigt är det i alla fall, och väldigt frustrerade för oss som uppfostrades basic roleplaying gengren.

Men mest spännande är rustning i Rolemaster/MERP. Där är rustningen en kolumn i en tabell, som allting annat. Ett vapen, en tabell och en massa siffror skadetyper och ännu fler tabeller. Men aj vad skada man kan göra med en tesked! Slutar aldrig att imponeras av konstruktörernas gedigna arbete med dessa tabeller.

Slutligen måste man som vanligt återkomma till Rune Quest. I de tidiga reglerna (presenterat i "Plunderer") kan man smeta in sig med härsket fett från noshörningar. Det ger extra rustningspoäng, och antagligen färre kompisar. Sådana saker gillar vi...


11 kommentarer:

  1. DoD Ivanhoe, som försökte göra DoD mer medeltida (snarare än fantasy) hade någon sorts hybrid mellan BRP och Rolemaster när det gällde rustningar. Man hade en tabell med vapen kontra rustning, och fick på det sättet fram skadetärningar att slå. Det gjorde att man kunde få effekten att t ex ringbrynja är rätt ineffektivt mot krossvapen men bra mot huggvapen. Men rätt jobbigt blev det.

    I AD&D så kan man säga att rustningsreglerna (där rustning för dig svår att träffa) tillsammans med det lite underliga förhållandet att styrka (snarare än Dex) gör dig bättre på att träffa tar ut varandra och blir vettigt någonstans. Är man starkare så har man lättare att slå genom motståndarens rustning, typ...

    Alternity hade en modern version av hugg/stick/kross-uppdelningen: low impact (i princip närstridsvapen), high impact (skjutvapen), och energy. Likt Stormbringer så absorberade rustningar slumpvis mängd skada - hade man tur träffade man fi någonstans där deras rustning inte skyddade.

    I slutändan föredrar jag att rustningar absorberar skada, á la Runequest (kalibreringen kan diskuteras, men idén är bra). Däremot är jag inte jätteförtjust i separata kroppspoäng eller liknande i kroppsdelar - jag ser det hellre som att ett bra skadeslag innebär att jag träffar någonstans vitalt. Dessutom ger just Runequests (och DoDs) version av träffområden lite för dålig spännvidd - träffar du någon där de inte har rustning ska det rätt mycket till för att du INTE ska slå ut det träffområdet.

    SvaraRadera
  2. Vill man göra det riktigt realistiskt så är det ju faktiskt så att de flesta som dog i medeltida slag blödde ihjäl. Men regler för hur man blöder brukar bli smått kaotiska :)

    SvaraRadera
  3. Det är lite grann så det brukar bli i Eon (vars skadesystem är rätt likt Hârnmaster, fast mer komplicerat). Vapenskada och rustningar skiljs efter kross/hugg/stickvapen, och jämförs sedan med kroppsdel för att få fram skada i tre olika kategorier: trauma, smärta, och blödningstakt. Blödningstakten ger sedan en viss mängd blodförlust per runda.

    På tok för komplicerat för att man faktiskt ska orka spela det. Lite grann som om Hârnmaster och Rolemaster drack på tok för mycket en kväll...

    SvaraRadera
  4. Det är ju trots allt fantasy. Helst vill man vara som Boromir, som fortsätter slåss fast han är som en nåldyna med pilar

    SvaraRadera
  5. Jabbaplast & Boromir, mer behövs inte i ett rollspel! =)

    SvaraRadera
  6. Om Boromir haft jabbaplast på sig, hade han aldrig blivit någon nåldyna och säkert tagit makten över Minas Tirith. Antagligen hade han också tagit ringen och piskad både Gandalf, Sauron och Gollum i samma runda. Sedan hade han simmat upp för lavafloden till domedagsklyftan, bara för att visa att han kunde, skitit i att förstöra ringen, för att sedan segla från de grå hamnarna för att även betvinga öarna i väster.

    Ja Boromir och jabbaplast är allt man behöver...

    SvaraRadera
  7. Fast han hade ändå blivit halshuggen i Game of thrones :-P

    SvaraRadera
  8. Knappast troligt. Boromir skulle vara den som halshögg alla andra :)

    SvaraRadera
  9. Ok, jag tänkte skoja till det med vad som hände med skådespelaren men det kanske var lite långsökt :-D

    SvaraRadera