Splugorths are comming!
Hur många av er har spelat rollspelet "Rifts"? Antagligen inte så många, vilket på ett sätt är lite synd, men förståligt. Spelet är gjort av Palladium och det har kommit ut inte mindre än 80 böcker, inkluderat en andra utgåva. Spelet är nivåbaserat, kan man säga, men det extremt lång tid att gå upp en nivå, så egentligen är man alltid på level 1.
Rifts utspelar sig på Jorden flera hundra år in i framtiden. Atomkrigen har öppnat dimensionshål, rifts, där det strömmat in varelser från alla delar av universum. Alla döda i krigen har dessutom förstärkt jordens leylines, så magi fungerar alldeles utmärkt. Världen innehåller ALLT, och då m,enar jag allt. Man kan dessutom spela det mesta man kan tänka på. En superhjälte tomte som är halvgud, inga problem. En magiker, en alv, ett monster, en drake, en tatuerad krigare eller en cybergud, absolut.
I Rifts gör man dessutom två sorters skada. Vanlig skada och megadamage. Det sistnämnda liknas vid den skada man måste tillfoga för att göra skada på en pansarvagn. Motståndet tar också olika skada beroende på hur mäktiga de är.
Nu kommer problemet med Rifts, som egentligen är en kul idé och ett kul spel, det går inflation i det. I grundboken är man mäktig om man kan ta 10 megadamage. När man kommer till femte världsboken tar monstren flera hundra poäng i megadamage, regenererar och dödar dig på en halvmiss. Det går liksom inte att hänga med. Dessutom finns det en oändlighet med sourcebooks och nästan inga äventyr, så man måste vara kreativ som spelledare.
Men vill man ha ett spel där man kan spela vad som helst och möta ännu mer är Rifts spelet för dig. Vill du ha balans och smidighet finns det bättre alternativ.
Omdöme
Spelvärt: Systemet är omständligt men det finns mycket info att ta till sig. Nej alltså.
Prisvärt: Ska du ha allt. Nej.
Rifts får 4 förvirrade rökringar med en önskan om att det fungerat.
Nästa Rift supplement kommer innehålla regler för microdamage, en slags simulering av hur lite/mycket av så kallad micro skade poäng varelser kan ta emot. Planer finns även på ett negativt skadepoängsvärde. Nya varelser som kommer presenteras är bla; Kvarkar, Protoner, Mörk materia, Neutroner.. Detta för att motverka den ovan nämnda skadepoängs inflationen =)
SvaraRaderaJag minns dock att vi hade kul när vi gjorde karaktärer till spelet.
-Galdarbjelke
När det gäller multigenre föredrar jag TORG. Även om det var en del inflation där också så innehöll grundspelet en mekanik som till viss del balanserade ut de olika subvärldarna mot varandra. Om man försökte använda ett verktyg (t ex ett vapen, en spell, ett mirakel, eller ett socialt koncept) som var för avancerat för omgivningen (t ex att använda sin M-16 i fantasyvärlden) så fanns det en liten risk att man tappade kontakten med sin hemvärld och därmed förmågan att få avancerade saker att funka. Ju större skillnad det är mellan hemvärlden och stället du är, och ju mer avancerat verktyget är, desto svårare är det att "koppla upp sig" igen.
SvaraRaderaDessutom har ju TORG Cyberpåven, vilket ju är ett svårslaget koncept.
TORG var ett roligt och knasigt rollspel. Särskilt roligt tyckte jag det var att man försökte simulera lite film-känsla när man skulle slåss - med kort som innehöll förmågor eller speciella attacker. Man kunde tex reta/håna någon (taunt) till att istället för att beskjuta ens karaktär så blev det en knytnäves strid, eller andra varianter.
SvaraRaderaDäremot var jag inte så imponerad av just Cyberpåven, då var Cyberpunks ideér bättre när det gällde 1980-talets syn på hur WorldWideWeb och cybervärlden med dess AI:s kunde se ut.
Fast det är kanske en annan rökrings recension =).
-Galdarbjelke
TORG var ett kul spel, men det var lite rörigt med de där korten man kunde spela ut.
SvaraRaderaDet finns inga planer på att recensera cyberpåvar i nuläget :)