Risk av senare datum.
Man kan inte prata om spel och speldesign utan att förr eller senare komma till spelet Risk. Ett spel som funnits så länge man kan komma ihåg och som finns i ett otal utförande och utgåvor. Risk lärde oss nordasiens geografi som ingen lärare i världen kunnat.
Spelet går ut på att ta över världen. Genom att ta vissa landområden får man fler arméer och arméer behöver man många av för att vinna. Om man är några spelare som kan spelet kan det ta mången god timme att spela klart. Därför har man i senare upplagor (senare menar jag från 70- 80-talet) infört uppdragskort. Den spelare som först uppnår sitt uppdrag vinner, vilket snabbar på spelet betydligt även om det kanske inte gör det roligare.
Risk har ett av stratgispelsvärldens bästa stridssystem. Enkelt och balanserat. Attackeraren får slå fler tärningar, men försvararen vinner på lika. En liten armé kan därför, med bra tärningsslag stå emot en större armé. I slutändan vinner ändå alltid den som taktiskt skaffar sig flest arméer.
På senare år har det kommit ut varianter på detta spel som är riktigt bra. I sagan om Ringen Risk, låter man ringens färd avgöra hur många omgångar man spelar, och strategiska kort kan vända striderna dramatiskt vilket gör spelet både roligare och snabbare om än kanske balansen i spelet rubbas något.
Risk är ett spel man borde ha i sin samling.
Onkel Olofs omdöme:
Prisvärt: Om det är komplett är det värt några hundralappar.
Spelvärt: Absolut. Splelet har hållt sig genom decennierna och det är ingen slump.
RISK får 7 starka rökringar, främst för sitt geniala stridssystem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar