En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 18 maj 2012

Börja med slutet

Så här ska det börja.

Om man designar ett spel så gäller samma regler som att skriva en bok eller göra en film. Man måste först fundera ut hur allt ska sluta. Vem eller vilka vinner och varför. Välskrivna spelregler börjar alltid med en fras som den här: "Spelet går ut på..., vinner gör den som...".

Allt för många kreativa verk har blivit långa, sega och totalt omöjliga att förstå sig på för att den som gjort dem bara hade en god idé, men ingen aning om hur han eller hon skulle knyta ihop säcken. Dessa kunde väl ha skrivit först.: "Vinner gör den som tråkas ut sist".

Detta blogginlägget slutar nu.

2 kommentarer:

  1. Absolut! Jag var en gång med och spelade ett rymdspel via nätet som en kompis hade gjort. Min enda fråga innan det började var "Vem vinner?". Svaret var "vi kör så länge det är kul". Övervägde att inte vara med, men kompisen ville gärna att man skulle vara med. Man spelade olika falanger i rymden. Vissa erövrade andra planeter. Inte jag. Sedan slutade spelet och jag kom sist. Tydligen skulle man kriga! Dock var detta bara klart i efterhand. Skräp.

    Man kan inte spela (för att vinna) om man inte vet vad spelet går ut på.

    SvaraRadera
  2. ...och spelar man inte för att vinna ska man inte spela alls. Då vanärar man medspelarna...

    SvaraRadera