En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 11 mars 2012

Den elaka dvärgen...

Så ser han ut.

Den elaka dvärgen måste nog förklaras vem det är. Han har hängt med mitt rollspelsliv nästan sedan början. Detta måste ha varit året 1983, precis efter det att jag fått första lådan med Drakar & Demoner. Jag var spelledare för ett gäng som precis gått in i en dungeon. Det fanns inga rollspelsäventyr på den tiden som inte hade ett juste grottsystem fullt med monster.

Det första monstret man sprang på var vakten "Den elaka dvärgen". Precis när spelarna funderar på om de ska slå ihjäl honom eller slå ihjäl honom (det var det enda man kunde göra med monster på den tiden) dyker min syster upp och frågar om hon får vara med och spela.

"Du kan ju spela den elaka dvärgen", säger min kompis, och på den vägen är det. För mig står begreppet "den elaka dvärgen" för en roll man kan spela som ingen vill ha.

Min syster blev aldrig en rollspelare, men den elaka dvärgen levde vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar