En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 2 mars 2012

Äntligen Kings & Things

Spelet om kungar och andra saker...

Får en massa år sedan läste jag en recension om spelet "Kings and Things". Även om det är 20 år sedan så var redan spelet out of print och lite klurigt att få tag i. Vad jag menar med det är att jag verkligen inte hittade ett eget exemplar.

För några år sedan fick jag ett sent telefonsamtal från en polare som sa: "Nu ligger ett K&T på e-bay!". Jag slängde mig ut i hyperrymden och blev den lyckliga ägaren till detta spel...    
...men på tyska. Ett språk jag inte behärskar.
Skit och bandit! tänkte jag.

Numera är jag den lyckliga ägaren av det gamla spelet på ett språk jag kan läsa, men har inte kommit så långt att jag spelet det. I lördags hände det äntligen och nu har jag spelat det, bara 20 år efter det att jag fick idén.

Spelet är bra och väldigt balanserat. Man ska samla ihop en armé, samla pengar och bygga ett citadell. Men fast det är välgjort och genomtänkt så var det inte så skruvat som jag hoppats på. Jag trodde det skulle vara mer töntiga monster, helt idiotiska förmågor och sjuka vändningar. Bilderna är roliga, men långt ifrån galna och jag fick aldrig lust att skrika "se upp för min twinkade gröngöling!". Det mest roliga var när min armé, bestående av en pygmé och Bigfoot fick stryk av en paradisfågel. Men det berodde på taskiga tärningar, inte på att paradisfåglarna ägde den omvänt förhäxade köksmixern eller liknande.

Onkels omdöme:
Spelbart: Jodå
Prisvärt: Vill gärna tro det, men myten är mer prisvärd.

King and Things får 5 rökringar på tvären i halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar