En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 26 februari 2012

Last spark...

Spelet där man ska ligga sist

Har haft en mycket trevlig spellördag med några vänner. Lyckades placera mig enligt följande:

Kungs and Things (sist)
Carcasonne (sist)
Fist spark (sist)

Ingen av mina bättre spelhelger, men det var kul ändå.

Spelet First spark är ett intressant spel. Alla spelar varsin stenåldersklan som ska utvecklas och bli flera. Genom att placera sig strategiskt på kartan och köpa rätt teknologi, kan man roffa åt sig mest från bären och mammutbeståndet. Hela strategin med spelet är att ligga lågt hela spelet utom de sista runorna, då ska man explodera i en orgie av klanmedlemmar. Jag låg bland de första hela spelet utom just sista omgången. Tydligen var det så att när filade på min supertekniska båge, så lyckades de andra döda merparten av mammutarna med sina grovt tillyxade pinnar till spjut.

Spelet är väldesignat även om man ibland önskat en fördel för dem som ligger längst fram i sin utveckling.

Onkels omdöme om First spark:
Spelbart: Absolut
Prisvärt: Beror på vad man jämför med.

Onkel Olof ger spelet 6 mammutrökringar för ett genomtänkt och väldesignat spel.

2 kommentarer:

  1. The First Sparks.....ett spel för strateger.
    Håller delvis med dig Olof, jag tycker det var ett väl genomarbetat spel, och som en av våra kamrater som var med uttryckte det så passande "ett rätt tajt" spel.
    Med tanke på att det var första gången både jag och Onkel Olof spelade detta spel så kunde kanske recensionen vara något mer nyanserad. Vem sa att historien skrivs av segraren...?
    =) Galdarbjlke

    SvaraRadera
  2. I First Sparks är det förloraren som skriver historien. Eller kanske mer precist, segraren som ödmjukt håller sig i bakgrunden.

    SvaraRadera