En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 11 februari 2012

Ett val av tärning.

 Vad ska man välja?

Spelvärlden innehåller en uppsjö av olika sorters tärningar. Från 4-sidiga och uppåt. Den tärning jag äger med flest antal sidor är en 30-sidig tärning eller T30, som vi spelnördar skulle säga. Men det finns en god anledning att använda olika tärningar till olika spel. Fler sidor blir större möjlighet till variation och realism och mindre antal sidor ger ofta ett snabbare spel. Jag tycker man ska välja tärningar efter den spelkänsla man vill ha. Vill man ha ett snabbt spel ska ha så få tärningsslag som möjligt. Här är rollspelet Pendragon ett föredöme. Vill man däremot ha ett lite mer "realistiskt"spel kanske Phoenix Command kan passa.

Tycker man inte alls om tärningar kan man ju alltid spela Prince Valiant. Detta storytelling game använder mynt i stället, vilket borde vara väldigt roligt i början av spelet, och smått frustrerande efter någon timme. Till sanningen hör ju att egentligen är ju alltid spelsystemet och tärningarna underställt spelledarens skicklighet.

Själv tycker jag om T6:or när jag spelar strategispel eller brädspel och T100 när jag spelar rollspel. Det säger kanske något om min personlighet, i alla fall i spelvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar