En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 7 augusti 2012

Mutant 2. En god idé


Kunde varit bra.

Ska bara lite kort nämna Mutant 2 som var uppföljaren till Mutant (se tidigare blogginlägg). I Mutant 2 försökte man införa två radikala förändringar. Den första var att man köpte sina färdigheter i olika kategorier där rubrikfärdigheterna kostade mycket och specialiseringar kostade mindre. Exempelvis köpte man gruppen "Pistoler", och till den kunde man köpa undergruppen "9mm". Detta var ett riktigt bra färdighetssystem, men krävde rätt mycket skrivande när man slog ut karaktären.

Det andra man började med var att ta bort stridsrundorna (SR) och gjorde om alla handlingar till segment. Ett försök att göra strider lite mer realistiska och få de olika parterna i en strid att handla i förhållande till hur lång tid olika saker tar. Vill jag skjuta med en pistol drar jag den (2 segment), siktar (1 segment) och avfyrar (1 segment). På den tiden kanske någon kastade sig i skydd (1 segment) och drog sprinten ur en handgranat (2 segment). Ja, ni fattar nog. Gör ni det är ni inte ensamma. Detta stridssystemet skulle kunna varit genialiskt, men rörde mest till det för alla som ville ha ordning i striderna.

En rolig grej upptäckte jag när man skulle göra en karaktär, ville  man vara riktigt mäktig gjorde man en karaktär med "Dubbelhjärna" och "Ambidextriös". Hade man det var man ett maskingevär som skjuter handlingar. Nåväl. Mutant 2 blev aldrig någon större framgång, så man valde att låta nästa utgåva av Mutant bli en svensk version av Cyberpunk. Men det är en helt annan historia...

Omdöme:
Mutant 2 får fyra glada rökringar. Jag gillade det, men kände mig ensam.

2 kommentarer:

  1. Vad jag minns så sög M2 hästba**e. Det första jag och mina kompisar störde oss på var att det omslag som funnits i leksakskatalogerna till jul var mycket coolare och dessutom hade en romersk II istf "2" . Det andra var varför björnen på framsidan var så extremt liten ?
    Segment ist för SR slog aldrig även om det i efterhand känns som en bra tanke men vi tjafsade mest om vad som var stora och små handlingar.
    Så här i efterhand kan det framstå som något oproportionerligt att 5% av rollpersonerna var ambidextriösa...

    SvaraRadera
  2. Bilden har verkligen mycket att önska.

    Ordet "ambidextriös" har jag märkt bara används av rollspelare, med respekt...

    SvaraRadera