En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 22 augusti 2012

D20, kan det vara något?

Dominerande

Jag har egentligen aldrig tyckt om spel som bygger på att man slår en D20 (eller på svenska T20 alltså en att man slår en tjugosidig tärning). Då tänker jag främst på ADoD, Drakar och demoner expert och givetvis alla nyupplagor av gamla rollspel som gjorts om till D20-system. Tar liksom bort känslan som en T100 ger. Fast Pendragon är ett genialt bra system förståss fast det är D20-baserat.

Ingen regel som varar för evigt dock. Har det senaste året gjort om systemet till "Weathermakers Club". Det råkade bli D20-baserat. Ingen aning om hur det gick till. Nu talar vi om något annat...


2 kommentarer:

  1. Jag har med åren blivit mer förtjust i system av typen "slump + färdighet jämförs med svårighet" snarare än "slump jämförs med färdighet + svårighet." Matematiskt är det samma, men det passar mig helt enkelt bättre (plus att det känns mer öppet att ändra på svårigheten än att lämpa över den på spelarna för att modifiera sin färdighet med). T100 funkar rätt dåligt till sådana system, då det tar längre tid i hjärnan att lägga ihop 62+85 än att lägga ihop 13+15. Dessutom är det logistiskt meckigt med T100 eftersom man måste slå två tärningar och tolka på ett lite udda sätt (om man nu inte har en Zocchihedron, vilket ju medför andra problem). Just det, sedan tillkommer ju att en T10 är en matematisk styggelse :)

    Sedan ska jag i ärlighetens namn nämna att "slå under"-system har fördelarna att man dels har ett ganska bra hum om hur bra man är ("70%" i färdighet säger mer än "+13"), och dels har möjligheten att använda delar av färdighet för saker som crits och liknande (med "slå över"-system har man mest bara marginalen att förlita sig på). Men det går att använda annat än T100 i slå-under-system, som i t ex Expert.

    Vad är det som får dig att gilla T100 så mycket?

    SvaraRadera
  2. Kanske för att jag adderar 45+38 lika snabbt som 15+18 :)

    SvaraRadera