Arbetet fortsätter
Jaha ja. Nu ska mitt rymdrollspel börja speltestas. Just idag har jag bestämt mig för att ha två sorters grundegenskaper. Fasta vanliga grundegenskaper och så de som baseras på kort. Tanken är att när man använder texten på kortet så sakar man kortet i fråga och grundegenskapen är lägre tills man drar ett nytt kort. Vilket i det här fallet blir när man fått en ordentlig vila. De flexibla grundegenskaperna kommer att vara Styrka, Vilja och Vighet.
På detta sättet kan man göra hjältedåd, men med en kostnad. Inget användande av kort för att man ska få ett nytt bättre, som Staffan hade tankar kring. Jag tror på den här kompromissen och känner mig spänd på att få testa den.
Velighet eller utveckling? Ja, absolut!
"Sakar" kortet står det, först läste jag "skakar", det kanske kan vara en ny idé;
SvaraRaderaSkaka kortet och se vad det blir för resultat...
Resultatet borde bli att det blir svårare att läsa texten :)
SvaraRaderaSåg precis att detta är blogginlägg 400!
SvaraRadera...och så
Det får man verkligen gratulera, 400 inlägg om rollspel, Coolt & Imponerande!
RaderaBlev själv lite förvånad, då jag skriver när "andan faller på" :)
RaderaTydligen är det en tung anda som faller ofta :)
RaderaJag har hyperaktiva lungor...
SvaraRaderaPåminner lite (fast bara lite) av vad jag minns av hur Vampire-live fungerade. Man hade värden i Physical, Mental, och Social, som i sin tur avgjorde hur många karaktärsdrag av den sorten man hade (t ex "Stark", "Snabb", "Alert"). Om man hamnade i konflikt fick man bjuda ett av sina karaktärsdrag som var relevant för situationen, och kunde antingen dra sig ur genom att förlora konflikten (och då fick man behålla det satsade karaktärsdraget), eller kunde man köra sten/sax/påse för att se vem som vann, men då riskerade man att bli av med sitt karaktärsdrag för resten av natten.
SvaraRaderaDet är i alla fall så jag minns det så här 20 år senare, jag kan komma ihåg fel.