Skribenten med rätt t-shirt
5. Imperial Settlers (1-4 spelare, 45-90 min)
På fredagen hjälpte jag till att visa Imperial Settlers från polska Portal Games. Spelet gjordes av Ignacy Trzewiczek som åkte till Essen med resten av sitt mycket trevliga team. Jag lärde mig själv spelet sent kvällen innan och lärde sedan ut det till två spelare i taget från klockan tio till klockan två. Det var det enda demobordet för spelet som detta lilla företag hade och intresset var stort, inte minst för att det låg bra till i BoardGameGeeks omröstning GeekBuzz om mässans bästa spel där det sedan slutade som sexa. Bordet fylldes på med nya spelare gång på gång. Jag förklarade reglerna och satt med medan de spelade. Det var mycket roligt och mässans höjdpunkt för min del. För besväret fick jag en kopia av spelet som sedan sålde slut, vilket många spel gör under mässans gång. Ignacy var nervös innan mässan för hur det skulle gå, men han kan åka hem lättad. Jag köpte också hans bok om spelutveckling som ska bli rolig att läsa. För övrigt verkar Polen vara ett stort land inom brädspel, och det var flera företag därifrån på mässan.
Utgångspunkten i Imperial Settlers är att nytt land har upptäckts, och olika nationer beger sig dit för att bygga upp kolonier. Det finns fyra nationer totalt, och i demospelet spelade de två spelarna romare respektive barbarer. Spelet spelas över fem rundor, och varje runda har olika faser. Viktigast av dessa är handlingsfasen (action phase), i vilken större delen av spelandet äger rum. Spelarna gör då en sak var i tur och ordning och det går snabbt så det blir ingen dötid. Det går ut på att samla resurser som t.ex. sten och bygga olika byggnader i sin koloni. Varje byggnad är ett kort och kortet ger en fördel, som t.ex. mer sten. Det finns byggnader som är tillgängliga för alla spelare, samt att varje spelare har en extra kortlek med byggnader som är specifika för de olika nationerna. På slutet får man poäng för sina byggnader och den med flest poäng vinner. Spelet är engagerande och komplexiteten är ganska låg. Dock är en del saker lite ologiska, och det som främst vållade problem för folk var hur man förstör byggnader. Man kan förstöra vissa av motståndarens byggnader, men inte sina egna, fast man kan förstöra sina egna om man har dem på handen, och det var svårt att få grepp om.
4. Waggle Dance (2-4 spelare, 30-90 min)
Detta är ett spel som från början finansierades genom Kickstarter där det fick ett massivt stöd. Man spelar en bidrottning och kontrollerar sin koloni som utgörs av hexagoner som i en vaxkaka. Bin representeras av tärningar som alla spelare slår samtidigt när en runda börjar. Sedan får man i tur och ordning sätta ut en tärning i taget på olika kort. Om man t.ex. har slagit en tvåa får man sätta den på en plats där det står en tvåa. Man kan utöka kolonin, lägga ägg och kläcka dem för att få fler tärningar, och samla pollen. När man har samlat fyra pollenkuber i samma färg på samma cell i vaxkakan kan man omvandla den hexagonen till honung. Man spelar tills ett på förhand bestämt antal hexagoner fyllts med honung, minst tre men fler för ett längre spel. Ett snyggt, elegant och snabbspelat spel i en fin färgskala. Jag fick min kopia signerad av konstruktören Mike Nudd.
3. Five Tribes (2-4 spelare, 40-80 min)
Det här spelet beskrev jag i det föregående inlägget.
2. AquaSphere (2-4 spelare, 60-100 min)
Man spelar forskare i en forskningsstation på havets botten där man studerar bläckfiskar. Själva forskningen är emellertid en bisak och man håller mest på och samlar poäng på andra sätt, t.ex. genom att bygga upp det bästa laboratoriet. Man gör saker i spelet genom att själv gå runt med sin figur, och att samtidigt programmera och skicka ut robotar som hjälper en att göra det man vill göra. Spelet är mycket snyggt, inte minst bläckfisk-pjäserna, och jag gillade det verkligen. Men det är lite för krångligt för att vara riktigt bra. Inte lika bra som Kanban, men nästan.
1. Kanban (2-4 spelare, 60-120 min)
Mitt favoritspel på Spiel 2014 var Kanban. I Kanban jobbar alla spelare i en bilfabrik och det går ut på att bygga bilar. Brädet är indelat i olika avdelningar, från kontoret till provkörningsbanan. I början av en runda väljer man till vilken avdelning man ska jobba i. Man måste få tag på en ritning och olika delar till en bil innan man kan bygga den, och sedan ska den testköras innan man får poäng för den. Ibland blir det styrelsemöte och då kan man få poäng för andra saker. En chef, Sandra, går runt på brädet och ger en beröm eller gör livet surt för en beroende på hur man sköter sig. Temat fungerar mycket bra i spelet, och det är lagom svårt och snyggt designat. Ett självklart köp och jag fick tag i en av de sista kopiorna.
Det är otroligt att en brädspelsmässa kan samla 150 000 besökare. Jag var där med ett härligt gäng, är mycket nöjd och kommer säkert att komma tillbaka till Spiel.
(Vi tackar Stefan särskilt för de här recensionerna)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar