En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 11 januari 2014

Skuggornas mästare II

 Äntligen här!

I veckan kom mitt ex av det nygamla rollspelet "Skuggornas mästare" från Mylingspel. Det gamla spelet från 80-talet gjordes av Ragnarök för er som är noga med fakta. Spelet får väl läggas till kategorin actionrollspel, där realism inte är det viktigaste utan fullt ös i 80-talstappning är det som gäller.

Tyvärr har jag ännu inte hunnit spela spelet men så här långt ser det lovande ut. Ninjor har ju alltid varit populära på den här bloggen och Mylingspel har till den här utgåvan lagt till en annan liten rolig detalj, nämligen "stuntkort". Det har tidigare diskuterats på den här bloggen om- och hur man klan använda kort i ett klassiskt rollspel. Testet med mitt rymdrollspel visar att här finns ett område att utveckla.

Stuntkorten i "Skuggornas mästare" ger speciella effekter för karaktären. Som vanligt är de flesta korten gjorda för att användas i strid, men vem fasen använder ett stunt i biblioteket när man ska läsa en bok? Fördelen med de här korten är att de regler som berörs står på korten, alltså man behöver inte slå i regelboken när man vill göra en cool handling. Detta borde öka tempot i spelet och, som jag ser det, göra det mycket roligare.

Med tanke på den diskussion som vi haft om kort och jämfört med t ex TORG, så hoppas jag att Mylingspel har tid, ork och pengar att göra fler kort i framtiden. Många av oss mins ju att man lärde sig korten i TORG efter ett tag och då tappade de lite av effekten.


Ser lovande ut.

Totalt sett har "Skuggornas mästare" en hög kvalité, något som vi vant oss vid när det gäller Mylingsspels produkter. Sverige behöver fler bra rollspel och jag tror att "Skuggornas mästare" kan fylla den lite tomma platsen för lite enklare spel med mycket röjja. Moderna rollspel har ju en tendens att vara väldigt tunga och högtravande så det är skönt med något mer lättsamt. Några av oss saknar ju kommentarer som "Wehey, dags att pumpa bly!" och "Eat this ***!". Kanske är detta också spelet som löser den eviga tvisten om marinsoldaterna och de kampsportstränade kineserna*.

Jag hoppas i alla fall att "Skuggornas mästare" får den framgång som den förtjänar.

För er som vill veta mer, läsa recenssioner eller hjälpa till att stödja vidare utveckling av spelet har jag lagt några intressanta länkar nedan:

Mylingspel

Mer om fortsatt utveckling



* En fråga som som löd ungefär så här på tidigit 90-tal i en föreningslokal i Växjö: "Skulle 20 000 beväpnade marinkårssoldater ha en chans mot 100 000 kampsportstränade kineser?". En mycket allvarlig fråga som splittrade en förening under flera dagar och fortfarande kan komma upp på en fest eller så.

11 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa!

    En liten sak bara. Det var Ragnarök speldesign med Gunilla Jonsson och Michael Petersén i spetsen som gjorde originalet 1988.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Äntligen vardags-helg igen och nya suveräna inlägg på favorit bloggen.

    Myling spel har vi fortsatt stora förhoppningar på, då dom som du skriver Onkel, har visat prov på mycket hög kvalité i sina produktioner. Stuntkorten kan säkert tillföra en ny dimension i spelet och då särskilt vid strid. Jag är fortfarande djupt imponerad av Tina Engströms fantastiska arbete med det svenska rollspelet, En Garde3. En fantastisk människa som jag hoppas kunna få träffa på något konvent i framtiden. Hennes arbete med Mylin Spel har fått mig lite inspirerad att försöka knåpa ihop en kapanj till En Garde3.

    Jag är då av den åsikten att de stackars kampsportstränande kinseserna inte har så mycket att sätta emot de tjugotusen (M16) automatgevären med tillhörande, underliggande, granatkastare.
    Jag tycks dock vara ensam i detta ställningstagande, ända sedan frågan ställdes till mig, av en provocerad rollspelare, i den vid det här laget ökanda radonkällaren på prebendevägen i Växjö, sent 90-tal. (Så som jag minns det...)
    Det kanske finns något tjusigt stunt som dom skulle kunna använda sig av, i kortleken till rollspelet Skuggornas Mästare?
    / Galdarbjelke

    SvaraRadera
  3. Men de där kineserna kunde volta, springa på väggar och sånt. Jäkla svåra att träffa med en M-16 :)

    SvaraRadera
  4. ...som du skrev innan; Den frågan/påståendet splittrade verkligen föreningen under några dagar/veckor.
    **LoL**.."..springa på väggarna" = Matrix x10 liksom !

    SvaraRadera
  5. Jag får nog ställa mig på marinkåristernas sida här. Att skutta rundan och springa på väggar i all ära, men det gör bara att soldaterna skjuter din kompis i stället.

    Hade det gällt en soldat mot fem kineser hade det varit en annan sak, men när vi kommer upp på bataljonsstorlek hjälper inte runtskuttning.

    SvaraRadera
  6. Det hade varit en annan sak om kineserna vore lika väl tränade som Bruce Leroy, och kunde plocka kulor med tänderna. Det hade varit en gamechanger.

    SvaraRadera
  7. Bruce Leroy the kung fu master, är bara en av, tja ca 100 000.
    Det var den ädla kåren...

    SvaraRadera
  8. ..men...men det skulle väl vara kampsportstränade kineser? Bruce Leroy eller Alex Caceres som jag tror ni menar är ju amerikan och inte ser han det minsta ut som om han kom från kina.

    SvaraRadera