En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 26 december 2018

Warhammer Fantasy Battle (samling)


Min samling av "Warhammer Fantasy Battle" består av de delarna som presenteras nedan. Började spela WH när jag köpte andra utgåvan på 80-talet. Då gillade jag att spelet mycket handlade om att flytta formationer av krigare. Baksidan var att det var minst sagt obalanserat. En rejäl hjälte kunde ensam besegra en hel armé av vanliga soldater, men det gällde samma för alla så det var ok.

När man köpte färdiggjorda scenario kunde man klippa ut figurerna som fyrkanter i kartong. Man hade nog inte fattat riktigt att vinsten låg i antalet sålda figurer. När vi spelade "Bloodbath at Orcs Drift" blev det mycket klippande, men roligt var det.

I min samling:
Warhammer- The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game 1st edition
Lådan har lite att önska, men innehållet är komplett. (se bild ovan)

Warhammer- Fantasy Battle Rules 2nd esdition
Den här lådan har jag haft sedan jag köpte den på 80-talet. Älskar reglerna och illustrationerna. Lådan har lite personlig nötning på insidan. Nästan komplett. Det lilla häftet "The Magnificent Sven" saknas, men alla extrablad och kartongfigurer är där. 


Warhammer- Fantasy Battle 3rd edition
Den här versionen har jag haft ett tag och har även spelat några omgångar med reglerna. Boken är i gott skick, om än använd.


Bloodbath at Orcs Drift
Köpte detta igen efter att ha spelat sönder mitt ex på 80-talet. Färdigt scenario som var lika obalanserat som roligt att spela. Mitt ex är i gott skick men saknar den där knappen som ska vara med och några av husen.


The Tragedy of McDeath
Har aldrig spelat detta mytomspunna scenario där tennfigurerna till kan vara dyrare än själva boxen. Mitt ex har lite hyllskav, men är komplett och i mycket fint skick. Även knappen är med.


Blood in the streets
Detta scenario är mest en massa hus för att bygga en by eller mindre stad. Har aldrig spelat eller byggt det här scenariot. Mitt ex har lite hyllskav, men är i för övrigt perfekt skick. Roligt är att det en gång tillhörde Joe Dever. Köpte det från hans dödsbo.


Terror of the Lichmaster
Detta är också material för att bygga en liten by eller stad. Tror detta scenario låg till grund för äventyret "Lichmaster" som är till rollspelet. Mitt ex är lite skavt men för övrigt i perfekt skick med knapp och allt.

Forces of Fantasy
Detta är ett komplement till de vanliga reglerna. De innehåller bland annat armélistor och beskrivningar av olika varelser och raser. Har aldrig använt det, så jag kan inte ge detaljerad beskrivning. Mitt ex är komplett och i gott skick.


Detta var det som finns i min samling just nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar