En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 15 april 2017

Påsklov och kreativitet

Mariachi Madness

Jodå, jag finns fortfarande och börjar så smått bli lite sugen på att blogga om spel igen. Har många fina uppslag, men just nu har jag många projekt som slåss om min tid så det blir nog inte jättefrekvent.

I påsk har jag gjort så långt jag kunnat med mitt pågående projekt "Mariachi Madness", ett spel som utspelar sig på en skum bar i Mexiko, där fyra fulla mariachispelare försöker hitta sina instrument och ta sig till scenen. Inte så lätt, särskilt som man hela tiden kan få i sig mig mer Tequila.

Hela idén påminner lite om "Roborally", där man lägger upp en plan för de närmaste sekunderna i sitt liv, men där förutsättningarna hela tiden ändrar sig. Blir man för full däckar man och är ute ur spelet.

Det roliga med att göra spel just nu är att istället för att göra spel för den stora massan, så gör jag ett spel som bara är till mig. Då kan jag lägga mer tid på detaljerna. Spelet blir som ett personligt konstverk, vilket ger en viss tillfredsställelse.

Detaljerna gör det

Flaskorna i bilden ovan är ett bra exempel. 50st handmålade och försedda med etikett ökar den där känslan. Jag väntar också på en last med andra detaljer att jobba med, spelfigurer och instrument, för att nämna några exempel.

När spelet är helt färdigt lovar jag att återkomma.

"Hasta la vista, babies!"








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar