En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 6 juli 2015

Spelmatematik (ARK V)

Grundidén

En sak som kändas alldeles för segt i speltestet var utslagning av handlingar för alla karaktärer. Detta gjordes med en tabell som den ovan. Med en squad på fem karaktärer blev det något slag för mycket. När väl alla karaktärer hade sina handlingar gick det rätt fort att spela. Alltså fungerar nog tabellen ovan om man ska spela det som rollspel, eller när varje spelare har en karaktär var.

Man jag har funderat vidare och har nu lite andra idéer. Första idén är att fortsätta med tabellen ovan. Hmm...

Förslag 2
Man slår 1T6 för varje karaktär. Då får varje karaktär ett snitt på 3,5 handlingar per omgång. Dessa handlingar kan ju sedan fördelas med förmågan "Leadership". Den karaktär som har mest Leadership kan fördela om lika många handlingar som den har poäng på Leadership. Alltså en karaktär med "Leadership (3)" kan fördela 3 handlingar som det passar gruppen.

Förslag 3
Man slår 1T3 för varje karaktär i en pool och adderar deras bonus på "Actions" (se tabell nedan). Dessa handlingar fördelas jämt på karaktärerna. Sedan fördelar men så många extra handlingar som den karaktär med högst värde på "Leadership" har. Det skulle betyda att en grupp på 5 där alla är Corporal skulle i snitt få 2,2 handlingar. (5T3+1 / 5) och en grupp på fem där alla fem har graden Colonel får ett snitt på 6 (5T3+15+5 / 5).

Nytt förslag

Förslag 2 är det klart snabbaste och kanske på kort sikt det fördelaktigaste för spelarna, men i förslag 3 kommer rang och ledarskap att bli mycket mera fördelaktigt, vilket gör att ju längre spelarna överlever, desto mäktigare blir de i frågan om handlingar. Det blir också viktigare att behålla sina ledare levande.

Ja, detta kräver att tänkas/räknas på.

Hammerhand och Skylord



2 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar en variant av förslag 3, med färre slag - slår du 5T3 hamnar ~60% av slagen i intervallet 9-11, så varför inte bara utgå från 2+bonus per truppmedlem?

    Sedan skulle jag nog massera handlingsbonusen lite så det blir lite fler actions ändå. Typ så här:

    Corporal/Sergeant: 3
    Lieutenant/Captain: 4
    Major/Colonel: 5

    En annan sak jag noterade när jag tittade på spelet var att skadorna var väldigt höga i förhållande till ens hit points, vilket i viss mån kompenseras för av höga saves. Samtidigt fick man slå väldigt många saves, framför allt när någon brassade på med maskingevär. Min rekommendation där är att ge fler wounds och sänka save:en. En tanke är också att ändra saves till att vara T6-baserade, då det är lättare att slå 5-6T6 på en gång och göra en snabb jämförelse än 5-6T20.

    SvaraRadera
  2. Hmmm...
    Börjar vi inte närma oss WH här?

    Skämt å sido. En idé med att slå ut actions var att man faktiskt skulle få omgångar med mindre handlingar. Så egentligen är jag nog mer inne på att trupperna ska ha lite färre initialt i spelet. kanske ska man ha typ 2 handlingar och slå för eventuella extrahandlingar.

    Tyckte Wounds och Save fungerade bra. Rent teoretiskt blir det sällan mer än 4 saves, det tycker jag nog T20 klarar. Gillade också att man faktiskt dör ganska lätt i spelet och att ett vapen som gör 2 x Effekt i skada var grymt mäktigt.

    SvaraRadera