En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 26 december 2018

Warhammer 40K (Samling)


När "Warhammer 40 000- Rouge Trader" kom ut 1989 köpte jag mitt ex. Gillade regelsystemet och figurerna. På den tiden hade Spacemarines spetsig hjälm och rasen Squats, rymddvärgar, fanns fortfarande med. Reglerna var rätt obalanserade. En andra nivåns psycic kunde skapa en liten vortexbubbla som snabbt tog död på även de mäktigaste figurerna, Men kul var det.

Jag köpte även en hyfsat stor Eldar-armé som mötte min polares Tyranids i ett pas slag. Jag gjorde också ett rollspel löst ihopmixad av fantasyreglerna och 40K-boken. Det var rätt kul, och i vissa avseenden tyckte jag mitt funkade bättre än "Dark Heresey", som kom några år senare.

Av det jag har kvar i samlingen är följande:

Warhammer 40 000- Rouge Trader
Spelet är använt och då det är softback är skicket inte det bästa. Men man ska betänka att det nu nästan har 30 år på nacken.

Space Crusade
Detta är ett brädspel som utspelar sig i 40K-världen. Jag har mest spelat det som datorspel, men älskar mekaniken. Mitt ex köpte jag för 20 kr på en loppis. Kartongen är i rätt kasst skick och det saknas någon marker, men annars är det komplett. Den där roboten som ofta plockades ur spelet är kvar.

Det gjordes några expansioner till Space Crusade som jag gärna vill införskaffa i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar