En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 10 september 2013

Gamla och nya pokertärningar

Gamla tärningar

Tärningarna ovan tillhör min samling av gamla spel. Jag har för mig att de är från Italien som är ett land där man har större tradition med pokertärningar än i Sverige. Hur gamla de är vet jag inte, men de är nog äldre än mig i alla fall. Att spela med pokertärningar är inte en hobby jag ägnar mig några längre stunder men jag tycker tärningarna är vackra.

Däremot har det kommit ett brädspel på senare år som använder sig just av sådana här tärningar, nämligen spelet "Dice Town". Här gäller det att slå en så bra "hand som möjligt för att få vhansen till guldnuggets, bankrån, bli sheriff och en massa annat. Vinner gör den som har mest pengar när allt guld tagit slut.

Nytt spel

Dice Town är lika roligt som att spela vanliga pokertärningar. Man tröttnar ganska snabbt med andra ord. Det är rätt snyggt gjort, men idén håller inte och det har inte den vilda västern-känslan som det skulle kunna ha.

Dice Town får 3 snabba rökringar och en rekommendation att köpa de betydligt billigare pokertärningarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar